Heb je recht op een bijstandsuitkering als je als zelfstandige ziek wordt?

Stel je bent freelancer en je wordt opeens ziek, terwijl je geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt afgesloten. Heb je dan alsnog recht op bijstand om te kunnen overleven en de zieke periode te overleven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee.
U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.

In geval van ziekte zal dat laatste punt niet lukken:
Hebt u als zelfstandige tijdelijk geldgebrek, bijvoorbeeld door ziekte? Dan kunt u bijstand vragen bij de sociale dienst. De sociale dienst kan u helpen met bedrijfskapitaal of een maandelijkse uitkering. Bedrijfskapitaal is een bedrag in een keer, bedoeld om uw bedrijf te ondersteunen. Een maandelijkse uitkering is bedoeld om uw inkomen aan te vullen.

Er gelden wel voorwaarden:

U hebt al enige tijd een bedrijf (zo’n anderhalf jaar).
Uw bedrijf is levensvatbaar: het levert in principe genoeg geld op om van te leven (eventueel in combinatie met andere inkomsten). Hebt u financiële moeilijkheden door ziekte? Dan is het van belang dat u niet blijvend arbeidsongeschikt bent. Dat zou betekenen dat uw bedrijf niet meer levensvatbaar is.
U hebt eerst geprobeerd om ergens anders geld te lenen, bijvoorbeeld bij een bank.

Hebt u een partner die genoeg verdient voor u beiden? Of hebt u andere gezinsleden in huis wonen en hebben zij eigen inkomsten, zoals meederjarige kinderen met een baan of (schoon)ouders met een AOW-pensioen? Is uw gezinsinkomen hierdoor minstens even hoog als het bedrag van de gezinsuitkering? Dan hebt u geen recht op bijstand voor zelfstandigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank hiervoor. Fantastisch uitgebreid antwoord met geweldige extra hulpbronnen!