kan een directeur ook boekhouder zijn?

Onze boekhouder heeft voor ons onverwacht het bedrijf overgenomen en is nu enig aandeelhouder cq directeur. Daarnaast is hij binnen het bedrijf ook boekhouder. Mag juridisch gezien zo'n constructie bestaan. Moet de directeur dan wel de boekhouder ook niet gecontroleerd worden. Is de functie van boekhouder en directeur juridisch gezien wel geaaccepteerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

bij alle kleine bv's heeft een directeur/aandeelhouder veel "macht" en ook als hij de boekhouding zelf niet voert, kan hij beslissingen nemen die hem goeddunken. Een accountant zal bij kleine bv's nooit een verklaring afgeven dat ze het bedrijf gecontroleerd hebben. Daarvoor is het nodig dat er in voldoende mate sprake is van een scheiding in functies binnen het bedrijf, interne controles en vastleggingen. Een functiescheiding is bijvoorbeeld: de inkoper mag niet degene zijn die ook de administratie voert, de administrateur mag niet degene zijn die ook de verkopen regelt etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is niet gebruikelijk dat een boekhouder een bedrijf overneemt maar het mag gewoon.

Er zijn genoeg (kleine) bedrijven waar 'de baas' alles doet en dat gebeurt ook: inkoop, verkoop, administratie in de avonduren. Desgewenst kan hij de administratie laten controleren door een accountant.

Een accountsverklaring n de zin van het Burgelijk Wetboek titel 9 artikel 396 is alleen verplicht in deze gevallen:
"a. de waarde van de activa volgens de balans met toelichting bedraagt, op de grondslag van verkrijgings- en vervaardigingsprijs, niet meer dan € 4.400.000,-;

b. de netto-omzet over het boekjaar bedraagt niet meer dan € 8.800.000,-;

c. het gemiddeld aantal werknemers over het boekjaar bedraagt minder dan 50."

Dat zijn niet de kleinste bedrijven, om het zo te zeggen.

Toegevoegd na 38 minuten:
Met het bewerken van de tekst over de accountsverklaring is wat fout gegaan, zie ik nu. Dat krijg je van het ombouwen van zinnen...

Toegevoegd na 38 minuten:
Met het bewerken van de tekst over de accountsverklaring is wat fout gegaan, zie ik nu. Dat krijg je van het ombouwen van zinnen...
Computoon