ik moet de te verwachten omzet verklaren voor een ondernemingplan, hoe?

het gaat om een dienst die er nog niet was en dus zijn er geen cijfers beschikbaar. Bij kvk werd gezegd, vul maar een sluitende begroting bij het ondernemingsplan in. Maar een stap verder richting financier moest ik mijn te verwachten omzet verklaren. Wat ik verwacht kan ik toch niet bewijzen, ik kan toch al niet zoveel klanten hebben dat ik de lening terug kan betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Doe een marktonderzoek, dan weet je hoeveel mensen interesse hebben in je dienst, daarna kun je er bijvoorbeeld 40% van aftrekken, dat zijn de mensen die wel interesse hebben, maar er geen gebruik van zullen maken. Het aantal mensen dat je aan het marktonderzoek hebt laten meedoen is 100% het aantal dat er geen gebruik van gaat maken is 40%, dan hou je een percentage van 60% over, bereken daarna wat de dienst de klant kost, dat bedrag doe je maal 60, daarna reken je uit wat jouw kosten ongeveer zijn, dat haal je van dat totaal af en dan heb je een schatting naar je te verwachten omzet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Inderdaad. Dit is niet mogelijk.
Je kan wel al een bepaalde schatting maken.
Hoe is jou product?
Is er veel vraag naar?
Hoeveel verwacht je te gaan verdienen?
Je kan ook een ruime schatting maken. (bijvoorbeeld: 2500 - 5000)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn product( dienst) is nieuw en uiteraard verwacht ik er veel vraag naar en als het gaat zoals ik verwacht is een lening terug betalen geen probleem. MMMMMaar jij stelt ook al"hoeveel verwacht je te verdienen"
ik moet dat aannemelijk verklaren en dus is mijn vraag weer,HOE?
Je zult een meerjaren begroting moeten maken die je goed onderbouwd hoe je aangeeft dat je denkt dat de onderneming groeit en wat de omzet en kosten zullen doen in minimaal de eerste 5 jaar. Je zult dus moeten onderzoeken hoe de nieuwe dienst zal aanslaan bij je nieuwe klanten. De bank wil namelijk wel weten of er een kans is dat ze de lening die ze je verstrekken ook wordt en kan worden terug betaald

Toegevoegd na 52 minuten:
En markt onderzoek houdt in dat je aangeeft wat je hebt gedaan en hoe je bent gekomen tot je conclusies. Dus je zult een onderzoek op papier moeten uit werken en aangeven hoe je tot je conclusie bent gekomen door dit onderzoek. Wie hebt je bevraagd hoe heb je dat gedaan in welk segment heb je dit gedaan welk segment is je doel groep hoe kan je dat onderbouwen enz enz.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
deze reactie geld voor zowel crea als ronron 1212 ; ik heb zoveel mogelijk mijn huiswerk gedaan, dus zowel aan een marktonderzoek als wel aan de meerjaren begroting gedacht. Maar het blijft draaien om de te verwachten omzet. Ik ben al vrij lang met het plan bezig en ja een ieder die ik nodig heb of kan betrekken bij mijn plan heb ik gevraagd en ja iedereen is enthiousast, maar het punt is, moet ik iedereen een handtekening vragen.
Ik kan wel van alles verzinnen, uiteraard heb ik mezelf te pakken als het mis gaat, maar ook een marktonderzoek moet ik aannemelijk maken. Is dat daadwerkelijk zoveel mogelijk handtekeningen vragen, OK, maar hoe doe je dat dan bij bv een spijkerbroeken winkel?
nee ik begin geen spijkerbroeken winkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak een goede enquete, laat deze invullen door mensen, dan sla je 2 vliegen in 1 klap, je hebt en je marktonderzoek en je bewijsmateriaal.
http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/38809-hoe-maak-ik-een-goede-vragenlijst-of-enquete.html
Poet
10 jaar geleden
Begin eens met een omzet die je 100% zeker gaat halen in T+2, T+% en T+10 jaar om die als ondergrens te nemen. Ook zal er een omzet zijn waarvan je 100% zeker weet dat je die nooit zult halen. Dan heb je iets van een range. Verder kun je een twee-trapsraket maken: eerst een "oefenperiode" met beperkte investeringen en dus risico's en dan een nieuw keuzemoment. Voordeel is dat je businesscase pas later concreter hoeft te worden.
Kerngatallen opvragen bij KVK.
Simpeler kan ik het niet voor je maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Kan je ook kerngetallen opvragen voor "een dienst die er nog niet was en dus zijn er geen cijfers beschikbaar", zoals de vraagsteller in zijn toelichting aangeeft?