Heb ik recht op een uitkering of bijstand als ik mij als vennoot terugtrek uit een VOF?

Ik heb samen met een compagnon 2.5 jaar geleden een VOF opgericht, maar de inkomsten zijn te gering voor mij om van de kunnen leven. Ik ben daarom weer aan het solliciteren, maar nog zonder succes. De VOF bestaat nog wel.
Echter heb ik wel maandelijks mijn vaste kosten om te voldoen dus ik zou graag willen weten of en zo ja wat voor mij de mogelijkheden zijn om mij als vennoot uit te schrijven en zodoende aanspraak te maken op een (bijstands)uitkering. Uiteraard en hopelijk maar tijdelijk tot ik weer een baan heb gevonden.

Overigens ben ik bezig om mijzelf om te scholen om zodoende een betere kans te maken bij het solliciteren. Zijn daar nog bepaalde regels over?

Mijn situatie:
33 jaar
2.5 jaar zelfstandig ondernemer daarvoor 11 jaar in loondienst geweest
Samenwonend, partner werkt parttime en binnenkort eerste kind

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

In principe recht op een bijstandsuitkering. Maar daarbij wordt rekening gehouden met het inkomen van jouw partner en eventueel vermogen.
Daarnaast is het zo dat de onderneming gestaakt moet worden, althans als vof.
Omscholing en bijscholing is mogelijk, maar je moet wel beschikbaar blijven om passende arbeid te aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja, je hebt recht op een bijstandsuitkering, mits... je je uitschrijft bij de kvk. Dat is een absolute eis. Uiteraard geen WW.