Welk btw tarief bij verkoop in het buitenland? (U.K.)

Ik heb raw vegan treats verkocht op een paar festivals in de U.K. en daar een paar honderd pond omgezet (helaas geen winst :(). Moet ik over de omzet 6% btw rekenenen of 0% btw?
Ik heb geprobeerd naar de Belastingtelefoon te bellen maar die is dicht tot 1 mei :(. Mn aangifte omzetbelasting moet uiterlijk morgen binnen zijn. Dus ik hoop hier snel antwoord te krijgen. En hoe zit het met het btw-tarief over de treinkaartjes die ik in de UK heb gekocht en voor mijn Eurolines ticket van Amsterdam naar Londen? Kan ik zowel op de Engelse treinkaartjes als het ticket vanuit NL 6% btw terugvragen of geen btw op de Engelse treinkaartjes?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Had je even eerder moeten vragen je hebt het al gefactureerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen sprake geweest van factureren. Ik heb met een standje gestaan en mijn klanten waren particulieren. Geen bedrijven.
ronron1212
10 jaar geleden
Dan zijn al je verkopen dus inclusief btw geweest en moet je dat dus afdragen dus omzet delen door 106 en dan vermenigvuldigen met 6 en dat is dan het bedrag wat je moet afdragen. Alle betaalde btw mag je dan aftrekken.
paulus811
10 jaar geleden
Waarom zou je hierover aangifte doen? Erg sympathiek, maar de omzet is niet in Nederland gemaakt en neem aan dat de btw op inkopen niet wordt teruggevorderd.
paulus811
10 jaar geleden
Engelse btw heb je daar betaald, dus moet je daar terugvragen. Ik kan me alleen niet voorstellen (maar wie ben ik) dat je die moeite voor btw op een treinkaartje wilt nemen, nog afgezien van het feit dat voor het terugvragen van btw in het buitenland meestal een minimum bedrag geldt en een beperkte tijd om de claim in te dienen.

Antwoorden (1)

Over goederen en diensten in het buitenland geleverd hoef je in Nederland geen BTW af te dragen, je kunt dus het 0% tarief toepassen. De BTW over zaken die je in het buitenland hebt gekocht dien je ook in het betreffende buitenland terug te vragen, dat hoef je dus niet op jouw aangifte te vermelden.
Als je de treinkaart in Nederland gekocht hebt kun je

Toegevoegd na 4 minuten:
...de BTW daarvan terugvragen, bedenk wel dat je dan de omzet in UK wel moet vermelden, met 0% BTW. Als je de grondstoffen voor de treats niet opvoert in jouw aangifte dan is het wellicht makkelijker om de hele administratie over jouw tripje achterwege te laten...