Wat is de drijfveer voor verkopers om een product gratis aan te bieden?

Regelmatig worden via Speurders gratis artikelen aangeboden: horloges, joysticks, telefoonopladers enzovoort. Je betaalt alleen de verzendkosten (4,95 euro).

De winst die aanbieders op zo'n product maken is dus nihil. Wat is dan de reden dat zij die producten 'weggeven'?

Picture for question
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De producten komen vaak uit China en kosten dus bijna niets. In de verzendkosten zit de prijs van dit 'gratis' product dus al in. Zodra jij wat besteld hebben ze je emailadres en gegevens uiteraard. Naast de naamsbekendheid kunnen ze later mailen met een leuke aanbieding om je weer naar de website te lokken en iets te kopen waar ze wel veel winst op maken. Je moet het dus zien als een manier van promoten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Ik denk dat de belangrijkste wel zijn: Marketing en ruimte maken.

Het marketinggedeelte spreekt voor zich, neem ik aan.

Opslagruimte is prijzig en om die te gebruiken voor spullen die bijna niet verkopen, is niet rendabel. Als die kosten hoger worden dan de baten van het product, kunnen ze besluiten om een dealtje te sluiten met de sites die dit soort aanbiedingen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet voor de grap eens kijken op dealextreme.com
Ik kan me voorstellen dat ze dan iets daar bestellen, en het dan bij jou laten bezorgen! Als je die prijzen vergelijkt met de nederlandse prijzen scheelt dat soms wel 90%
En het wordt dan ook nog gratis vanuit china naar nl vrscheept!