Moet je je inschrijven bij de kvk als je een webshop wilt beginnen?

Er verschilt hier nogal van mening. De ene zegt dat je je moet inschrijven bij de kvk en een btw nummer moet aanvragen en de ander zegt dat je in principe zonder inschrijving een webshop mag beginnen mits het maar bij een onschuldige bij verdienste gaat die je bij je aangifte als extra neven inkomsten moet opgeven.
Wat is nu waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

je kan beter het zekere voor het onzekere nemen en informatie inwinnen bij de kvk zelf ,daar zijn speciale dagen voor.
als die "bijverdiensten"onverwacht uit de hand gaan lopen moet je alsnog een inschijving gaan regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Allebei is waar... Als je het klein houdt, gewoon doen zonder kvk en de rest...

Maar als je ervan wil gaan leven, ga dan naar kvk en doe alles dat erbij komt kijken...

Up to you, what to do...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het bij de KVK zelf vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een zaak begint, dan zou ik me zeker inschrijven bij de KvK. Al was het maar om te kunnen profiteren van de faciliteiten die de belastingdienst aan beginnende ondernemers geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op grond van artikel 5 onder b van de Handelsregisterwet moet een onderneming die in Nederland gevestigd is en die toebehoort aan een natuurlijke persoon worden ingeschreven in het Handelsregister. Op grond van artikel 47 is het verboden te handelen in strijd met dan wel niet te voldoen aan een bij of krachtens deze wet gestelde verplichting tot het doen van een opgave ter inschrijving in het handelsregister. Als je webshop een onderneming is en geen hobby, dan ben je dus verplicht je in te schrijven. Als jij de rolschaatsen van je dochter verkoopt op Marktplaats hoeft het niet, maar als je een partij van 50 tassen op de kop hebt getikt en die via Marktplaats verkoopt, dan moet het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al het openen van een webshop (in plaats van bijvoorbeeld incidenteel dingen verkopen via marktplaats) kan gezien worden als teken dat je professioneel handelt. En dan moet je je toch echt inschrijven bij de kvk.

Dat is trouwens voor jezelf ook voordelig: webshops met een kvk-nummer (en een btw-nummer) worden eerder gezien als betrouwbaar, omdat de eigenaar beter te traceren is.