Wat is het verschil in belasting tussen BV en eenmanszaak?

Stel je hebt een bedrijf. Dit bedrijf maakt € 35.000 winst per jaar. Volgens de KvK (http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/bv-of-eenmanszaak/) heb je bij een eenmanszaak te maken met inkomstenbelasting en bij de BV met vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting.

Als je die € 35.000 winst geheel uit de onderneming wil halen hoeveel belasting betaal je dan indien sprake is van een eenmanszaak en hoeveel als je de € 35K eerst door de Vennootschapsbelasting laat gaan en het restant uit betaalt?

Kortom: hoeveel staat er aan het eind van de rit op de privé rekenaar van de eigenaar/DGA?

En is er belasting over dividend-uitkeringen aan de DGA?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet zo simpel hier te beantwoorden . Zo iets is maat werk , er spelen zo veel factoren mee , niet alleen het belasting percentage, de ondernemers vrijstellingen , de aansprakelijkheid , stam rechten , (pensioen ) de toekomst vh bedrijf , dus wil je de zaak met winst verkopen , en je hebt een aan merkelijk belang kassa Vd fiscus mogelijk ??! Dus raadpleeg een goede accountant en vraag zelfs een tweede opinion . Waarom ? Notarissen , accountant's willen graag oprichten . Oprichting kosten , jaar stukken op maken zijn allemaal hoger bij een bv , en aan meer regels ge bonden (dus omzet Vd accountant ) en kosten voor jou .

Het beste antwoord

De winst voor belasting is 35.000 euro:
VPB : de belasting bedraagt 20% is 7.000 euro. Maar daarmee heb je het geld nog niet uit de bv. Als je dat uitkeert is dat inkomen in box 2. Daarover betaal je 25% belasting.
Dus over 28.000 euro is dat weer 7.000 euro. Netto 21.000 euro.
Voor de IB: is afhankelijk van de ondernemersaftrek waar je recht op hebt. Uitgaande van de zelfstandigenaftrek en de MKB aftrek wordt als belastbaar inkomen ongeveer 23.500 euro aangemerkt. Hierover circa 8.800 belastingheffing verschuldigd.
Je bent dus voordeliger uit als eenmanszaak en dat wordt grotendeels veroorzaakt door de ondernemersaftrek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen idee wat het exacte verschil is bij de door jou genoemde 35.000 euro, maar mijn accountant geeft doorgaans aan dat een BV pas vanaf 125.000 winst voordeliger wordt. Dat hangt uiteraard nog van meerdere factoren af, maar in jouw situatie lijkt een eenmanszaak de meest passende oplossing.

Buiten belastingtechnische zaken heeft een BV wel voordelen mbt aansprakelijkheid van jou als persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Ik twijfel tussen de twee. Een iets lager netto-inkomen in ruil voor de andere voordelen is natuurlijk te accepteren, maar het moet wel helder zijn hoeveel lager het dan wordt.