Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe veel winst is normaal op bv sieraden?

Ik zou graag willen weten hoeveel % winst normaal is op bv oorbellen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Allereerst wat is winst. Meestal wordt winst beschouwt als verkoop minus inkoop. Er wordt geen rekening gehouden in deze berekening met huurkosten van het pand evtuele personeelskosten en bijvoorbeeld electronica en dergelijke.
De echte winst is puur afhankelijk van deze factoren. Daarbij speelt het merk van het product ook een belangrijke rol. Op een rolex horloge kan je makkelijker 1000 EUR winst heffen dan een prisma horloge (uitstekend horloge maar niet voor de elite).
Winst is dus niet echt uit te drukken in een percentage te veel factoren spelen een rol bij het bepalen van de winst.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik probeer hiermee aan te geven dat winst moeilijk uit te drukken is in een cijfer.
Een juwelier heeft namelijk ook kosten die non stop door lopen. Zoals hierboven genoemd huur maar ook alarmkosten. Wanneer je veel verkoopt maak je uiteindelijk winst. Maar als een juwelier 10 horloges op een dag verkoopt kan het nog zijn dat hij quite speelt dus nog geen winst.

Over het algemeen is de inkoopsprijs 1/4 van de verkoopprijs. Houd echter wel rekening dat de BTW ook een belangrijke factor speelt in de verhoogde prijs.
Nadruk ligt op in het algemeen prijzen kunnen fluctueren, en gezien het feit dat een juwelier nogal een crisisgevoelig beroep is zal de winst marge lager zijn dan het hierbovengenoemde. Hij zal mogelijk met zijn prijs moeten zakken om toch te kunnen blijven bestaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou even nakijken wat men onder winst verstaat. Winst is wat je overhoudt nadat alle opbrengsten en kosten verrekend zijn. Je heft dus nooit winst, aangezien je nooit goed kan weten wat je winst zal zijn (verandering in belasting regels, in een hoger belastingtarief komen, onvoorziene uitgaven of zelfs meevallers).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winst_(onderneming)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien bedoel je brutowinst? http://nl.wikipedia.org/wiki/Brutowinst

Andere antwoorden (3)

een juwelier heeft gemiddeld een brutowinst percentage van 45%

niet veel eigenlijk gezien het feit dat de brutowinst van een horeca bedrijf ligt rond de 60%
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Winst word ook wel gezien als winst voor belasting. Dan zijn alle bedrijfsmatige kosten er al van af. Het verschil tussen inkoop en verkoop wordt marge genoemd. Dit ligt bij juweliers rond de 45%. De winst is vervolgens weer afhankelijk van de overhead kosten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er aan voor hoe goedkoop je kunt inkopen. Ik heb zelf bijvoorbeeld bij chinese groothandels in duitsland sieraden ingekocht voor 50 cent en die verkocht ik dan bijvoorbeeld tussen de 10 en 15 euro door. De kwaliteit moet wel zo zijn, dat het wel 10 of 15 euro waard lijkt te zijn, want anders zal je je prijzen moeten aanpassen. Wat voor marge je ook zal verdienen,....winst is winst..begin klein en dan kun je later nog altijd aan de grotere marges denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding