Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet je nou aan voldoen als je een zakelijke aankoop (laptop voor de zaak) wilt doen?

Ik ben in het bezit van een KvK-nummer & zakelijke rekening.

Ik ben een startende ondernemer met nog geen klanten dus winst draai ik nog niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

1. Zorg dat je een factuur op naam krijgt.
2. Vraag een BTW-nummer aan als je dat nog niet hebt gedaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welnee. Het is normaal dat je investeert in de startperiode van je onderneming. De aanschaf van een laptop is een investering.
Volgens mij kan je gewoon een laptop kopen, daar zijn geen regels voor, toch? Je bedoelt waarschijnlijk: hoe krijg ik de BTW terug? Als je inderdaad een KvK inschrijving hebt, kan (moet) je een BTW nummer aanvragen bij de Belastingdienst. Als je je aangifte omzetbelasting doet (per maand of per kwartaal) kan je de BTW aftrekken. De BTW die je ontvangen hebt van eventuele omzet van je klanten, die moet je daar weer van aftrekken. (je bent nou eenmaal onbezoldigd doorgeefluik voor de Nederlandse Staat!).
Doe je overigens de aangifte niet, dan gaat de Belastingdienst het schatten en dan krijg je een behoorlijk hoge aanslag! Dus hou de aflooptermijnen in de gaten!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien de laptop volledig zakelijk wordt gebruikt (geheel bedrijfsvermogen, http://bit.ly/Y69vMZ), dan kun je de volledige BTW aftrekken bij je aangifte.

Gebruik je de laptop voor een deel zakelijk en privé, dan gelden er andere regels. Deze regels kan je nalezen op onze website waar een voorbeeld staat over roerend investeringsgoed gedeeltelijk bedrijfsvermogen. http://bit.ly/SqanYJ
Toevallig ook een voorbeeld met betrekking tot een computer.

Pim
Webcareteam Belastingdienst
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding