Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden er opeens zoveel bv's opgericht? ik begrijp wel dat de storting van 18.000 euro is komen te vervallen, maar wat met het fictieve inkomen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
964

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

omdat de belasting tarieven over de winst van een BV boven een bepaald bedrag gunstiger zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie niet dat er in eens zoveel meer bv's worden opgericht ik zie wel dat er veel bedrijven stoppen en uitgeschreven worden door faillissementen.
(Lees meer...)
ronron1212
11 jaar geleden
Ik denk ook dat veel mensen kiezen voor een bv omdat dit een rechtspersoon is en deze (vaak) niet privé aansprakelijk gesteld kan worden. Dus als de bv failliet gaat geldt dit niet automatisch ook voor de DGA
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of er nu veel bv's worden opgericht weet ik niet, ik heb hier nog geen onderzoeken o.i.d. van gelezen.

Wel weet ik dat er vanaf 1 oktober nieuwe regels gelden voor de oprichting van een BV: de Flex-BV regeling. Deze regeling staat ook vermeld in het lenteakkoord, wellicht zegt dat je iets. In deze regeling staat ook opgenomen dat de kapitaalstorting van 18 k komt te vervallen, maar dat is niet het enige!

Je mag ook aandelen zonder stemrechten uitgeven, of zonder winstuitdeling bijvoorbeeld. In de bron die ik heb toegevoegd vind je deze verschillende regels.

(http://www.belastingbelangen.nl/home_artikelen/Het_Lenteakkoord_de_fiscale_gevolgen)

De keuze om van een eenmanszaak bijvoorbeeld over te gaan naar een BV heeft in de meeste gevallen waarschijnlijk te maken met de rechtspersoonlijkheid, zoals ookal eerder werd geantwoord. De BV is aansprakelijk voor de schulden, niet de directeur. Bij een eenmanszaak is dat anders, dan is de ondernemer zelf hoofdelijk aansprakelijk. Dat betekend dat, wanneer de zaak failliet gaat bijvoorbeeld, schuldeisers ook beslag kunnen leggen op zijn of haar huis, auto etc. Wanneer je een BV opricht blijven jouw privéeigendommen buiten beschouwing.

Hopelijk geeft dit een beetje antwoord op jouw vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding