Is een zakelijke rekening openen echt verplicht?

Ik wil t toch nog even vragen hier.
De R....bank verplicht me een zakelijke rekening te openen.
Heb een eigen bedrijfje (praktijk) en geen zakelijke transacties (geen uitgaves) , alleen wat binnenkomt. Nu vraag ik me dus af, als ik niet akkoord ga wat dan?
Immers, dat wat binnenkomt kan ik gelijk weer terugboeken naar mn lopende, waar de hypotheek etc etc vanuit betaald word... in mijn ogen is dit dus onzin. Tevens vind mn boekhouder het ook niet nodig om een zakelijke rekening te moeten hebben. In hoeverre kan een bank je dit dus verplichten?
En is dit bij iedere bank zo?

Toegevoegd na 5 minuten:
wettelijk is het niet veplicht weet ik -

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Dat je geen betalingen doet en alleen geld ontvangt heeft hier niets mee te maken. Ik hoop dat je wel facturen maakt met daarop je kvk nummer je btw nummer en de factuur nummers doorlopend maakt. Als je verder een duidelijke heldere boekhouding van je ontvangsten maakt dan ben je niet verplicht een zakelijke rekening te openen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wettelijk niet nee. Maar de Rabo verplicht t me wel. Dus zij willen iets wat ik niet wil, thats the question ;-)
Kan ik gewoonweg niet akkoord gaan bedoel ik.
Dus gewoon houden zoals t is.
ronron1212
11 jaar geleden
ja
De bank heeft een grote vrijheid als het gaat om het bepalen van de voorwaarden en prijzen die bij bepaalde diensten horen. Wettelijk gezien is er inderdaad niets wat jou als bedrijf verplicht een zakelijke rekening te openen, maar er is ook geen wet die verplicht dat een bank een particuliere rekening aan een zakelijke klant aan moet bieden.

Formeel gezien is er geen enkele bank meer die het zakelijk gebruiken van een privérekening (oogluikend) toestaat. Tot voor kort kon dit wel bij de ASN bank, maar tegenwoordig bieden ze zakelijke producten aan. Je zult dus geen Nederlandse bank vinden die niet zakelijk gebruik uitsluit in de algemene voorwaarden.

Uit de praktijk heb ik de ervaring dat het niet altijd opgemerkt wordt of een privérekening zakelijk gebruikt wordt. Zo hebben we ruim een jaar een rekening van de ING gebruikt voor zakelijke transacties. Hierbij moet ik wel opmerken dat er slechts een beperkt aantal transacties per maand waren.

Hoe banken controleren op (vermeend) zakelijk gebruik zal per bank verschillen.

[Overigens zijn we recentelijk wel overgestapt naar een zakelijke rekening, maar niet onder druk van de bank].
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super antwoord, bedankt!
nu is t zo dat ik al een particuliere rekening heb uiteraard, bij deze bank, en moet nu dus naar een zakelijke, waarop ik vervolgens het inkomen weer overhevel naar particulier om de vaste lasten te betalen...! hoop gedoe om niks.
Ik zou het helemaal niet met ze besproken hebben, tenzij ze ook financier zijn. En dan mogen ze dat natuurlijk bepalen als onderdeel van de financiering. Maar verder lijkt het me niet aan de orde. Bij de ING kun je gewoon zakelijke betalingen ontvangen op je privé-rekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit soort "koppelverkopen" kom je vrij vaak tegen in bankenland. Diverse banken hebben als voorwaarde bij leningen of hypotheken dat je daar dan ook een betaalrekening bij moet openen waar je inkomsten op gestort moeten worden. Dit geeft ze meer zekerheid voor het geval het verkeerd gaat. Soms krijg je hierdoor ook weer gunstigere voorwaarden voor je lening (lagere rente).
Ik kan uit je verhaal niet opmaken, of je bijvoorbeeld een zakelijke hypotheek of iets dergelijks hebt aangevraagd, waardoor ze dit willen.
Het kan ook zijn dat je een rekening wilt openen op naam van je onderneming en dan heb je niet de keus om te kiezen tussen een prive of zakelijke rekening. Dan moet het zakelijk.
Maar het kan zijn dat het in de voorwaarden van je huidige rekening staat, dat dit niet mag.

In de praktijk zie ik vaak genoeg dat zakelijke inkomsten via de privérekening gaan en privékosten via de zakelijke rekening.
Als je het er echt niet mee eens bent, kun je altijd overstappen naar een andere bank.