Mag je een zelfgemaakt bedrijfsmiddel afschrijven?

Ik moest voor mijn bedrijf een bedrijfsmiddel aanschaffen. Dat kostte ca. 8.000 euro. Door het ding in losse onderdelen te kopen en zelf in elkaar te zetten spaarde ik meer dan de helft uit. Kan ik het ding nu op de normale manier afschrijven, voor een bedrag gelijk aan de som van de onderdelen? Ik heb immers niet echt een aankoopbewijs en -datum. De onderdelen vallen alle onder de grens van afschrijven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat lijkt mij inderdaad te kunnen.
Je schrijft dat de onderdelen alle onder de grens voor afschrijven vallen. Maar er is nu geen sprake meer van onderdelen maar van een activum en dit kun je op de balans zetten voor de vervaardigingsprijs (de som van de onderdelen) en vervolgens erop afschrijven op dezelfde wijze als voor een ‘gekocht’ exemplaar. Bewaar wel in de activa-administratie een kopie van alle bonnen/facturen van de onderdelen die samengesteld samen dat actief vormen, want je moet wel de 'waarde' kunnen aantonen. Die is immers ook de grondslag voor de afschrijving.

Als je een eenmanszaak hebt, lijkt het me overigens niet correct dat je ook je werkuren in de ‘waarde’ van het actief zou opnemen, zoals een andere beantwoorder suggereert. Bij een eenmanszaak kun je jezelf immers geen ‘loon’ geven.

Mocht je overigens een ondernemer zijn die vrijgestelde prestaties verricht en in eigen beheer nieuwe goederen maakt, dan moet je nog denken aan de zog. integratieheffing voor de omzetbelasting.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

natuurlijk mag je dit direct afschrijven, voor de gemaakte uren om hem in elkaar te zetten kan je een intern kasstuk maken. je moet natuurlijk wel de facturen van alle onderdelen kunnen laten zien.
en het dan alles opgeteld in één keer boeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
een intern kasstuk zonder uitbetaling omdat er geen officiele uitbetaling is???????????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een internekasstuk voor de uren die nodig zijn om de spullen te monteren ja.
ronron1212
11 jaar geleden
Lonen kunnen alleen via de salaris administratie worden uitbetaald waar het gaat op eigen personeel en niet via een kasstuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron dit heeft niets met loon te maken.
ronron1212
11 jaar geleden
O nee waarmee dan?
Computoon
11 jaar geleden
Als je een eenmanszaak hebt, kun je jezelf geen loon toekennen. Dus ook niet 'kosten' voor zelf gewerkte uren toerekenen aan een actief. Ik ben benieuwd hoe je zo'n 'bonnetje' van jezelf aan jezelf zou moeten journaliseren :-)
ronron1212
11 jaar geleden
Het is niet gezegd dat het om een eenmanszaak gaat.
Je kunt alleen gaan afschrijven als je een onderbouwing hebt van de kosten dus kasbonnen of facturen. Anders kun je de kosten niet opnemen in de administratie.
ronron1212
11 jaar geleden
Even samengevat: je schrijft dat je van losse onderdelen een bedrijfsmiddel hebt gemaakt en je vraagt of je op dit bedrijfsmiddel mag afschrijven. Daarnaast wil je graag weten hoe je het afschrijvingsbedrag moet berekenen.

Een bedrijfsmiddel, dat je zelf maakt, behoort niet tot de aanschaffingskosten maar tot de voortbrengingskosten. Onder voortbrengingskosten verstaan we: alle uitgaven, die je doet om een bedrijfsmiddel te maken, ‘voort te brengen’.
Het totaalbedrag vermeld je als “materiële vaste activa” op de debetzijde van de balans van jouw onderneming.
Wat de arbeidskosten betreft, die mag je (zoals terecht opgemerkt in een eerder antwoord) niet als loonkosten meenemen in een eenmanszaak.
Jouw bedrijfsmiddel mag je gaan afschrijven vanaf het moment dat je deze gaat gebruiken.

Vanaf het moment dat je het bedrijfsmiddel gaat gebruiken, mag je gaan afschrijven.
Het afschrijvingsbedrag wordt berekend over de jaren dat je het bedrijfsmiddel in je onderneming gaat gebruiken. Daarnaast moet je bepalen of er sprake is van een restwaarde na deze jaren.
De restwaarde haal je van de waarde van het bedrijfsmiddel af en dit bedrag deel je dan weer door het aantal gebruiksjaren.
Fiscaal gezien mag je ten hoogste 20% van de aanschaffings- of voortbrengingskosten als afschrijvingskosten toerekenen aan een kalenderjaar.
Voor een praktijkvoorbeeld: http://bit.ly/L444oo