Als je producten op de markt verkoopt, moet daar ook BTW over worden betaald?

Ik wil misschien met een vriend op de markt spullen verkopen. Moeten wij ons registreren bij de Kamer van Koophandel en moet er ook btw over onze producten worden betaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (4)

ja, daar moet ook BTW over worden afgedragen.

Dus als je vaker op de markt gaat staan, moet je je idd registeren bij de KvK.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Als je als ondernemer op de markt staat is inschrijving KvK verplicht het voeren van een administratie ook en het berekenen en betalen van btw ook.
ronron1212
11 jaar geleden
Zoals mijn voorgangers al zeiden. Wanneer je verkoper bent op de markt, beschik je over een bedrijf. Bedrijven moeten ingeschreven staan bij de KvK. Wanneer je dit gaat doen krijg je meteen een BTW nummer van de belastingdienst en moet je inderdaad (binnenkort) 21% BTW afdragen. Er is echter wel een kleine ondernemersregeling: Wanneer je met je bedrijfje minder dan €1883,- btw af zou moeten dragen kom je in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling. Dit bedrag hoef je dan niet terug te betalen. Je krijgt dan wel gewoon de btw die jij betaald hebt bij de inkoop terug!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is die €1883 per jaar of per maand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen per jaar. Speciaal voor kleine ondernemers die incidenteel een product of dienst verkopen
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat de meeste marktorganisaties eisen dat je geregistreerd bent bij de Kamer van Koophandel. Dat betekent dat je vrijwel automatisch door de Belastingdienst aangemerkt wordt als ondernemer voor de omzetbelasting. Dat betekent dat je BTW moet gaan rekenen.

Je krijgt te maken met de administratieve verplichtingen voor de Belastingdienst. Daarbij krijg je ook te maken met de risico's van het aangaan van een zakelijke relatie. Met andere woorden: het is niet zomaar even leuk op de markt gaan staan. Jullie moeten jezelf nu goed gaan informeren over de rechten en plichten van ondernemerschap.