Wat zijn de voorwaarden om een dierentuin te starten?

Op internet kan ik vrij weinig vinden. Ik ben op zoek naar de wetgeving acht mijn vraag, wat moet je doen om subsidie te krijgen? Wat wordt er van je verwacht? Heb je een minimaal aantal dieren nodig? Moet je een Nederlands paspoort hebben om in Nederland een dierentuin te openen en subsidie te verkrijgen? Kortom, het plaatje dat iemand compleet moet hebben als hij een winkel wil beginnen of dergelijke, maar dan over dierentuinen.

Er vanuit gaand dat het concept goed en vernieuwend is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Kijk eens naar hoe vrijwel alle huidige dierentuinen zijn ontstaan. Die kun je grofweg opdelen in drie typen :
- de (veelal) victoriaanse particuliere dierenverzameling of collectie kermisdieren
- de naoorlogse opvang en beschermingsprojecten
- uitgegroeide door de gemeente opgerichte parken met dieren zoals hertenkampen

Zou het concept 'dierentuin' niet bestaan, en zou iemand dat vandaag de dag willen oprichten, dan zou dat vermoedelijk op ZO veel weerstand stuiten, dat het maar de vraag is of je dat van de grond zou krijgen. Hoewel dat ook een punt van discussie is, want zonder dierentuinen is het maar de vraag of onze dierenliefde dan ook zo groot was als die nu is. Want met dat argument is het bestaan van dierentuinen lang, en niet onterecht, verdedigd.

Dat veel dierentuinen die zichzelf helaas niet meer kunnen bedruipen inmiddels afhankelijk zijn van subsidie, heeft vaak ook een historische of culturele reden. Maar subsidieregelingen voor een nieuw op te richten dierentuin ?? Nee, DIE zijn er niet.

Wie vandaag de dag een dierenpark-concept wil beginnen, zal met een buitengewoon lucratief idee moeten komen, en eigenlijk ook met een grote zak geld, of hij zou particuliere geldschieters moeten vinden. Uiteraard heb je te maken met de alle mogelijke regelingen rond de aanschaf, import, huisvesting en behandeling van uitheemse dieren. Plus uiteraard de aanschaf van een gigantische lap grond.

Maar zelfs met een gigiantsiche berg geld, zul je tegen ZO veel regelgeving aanlopen, dat het nu, vandaag de dag, zelf oprichten van een particulier dierenpark eigenlijk wel 'onmogelijk' genoemd mag worden. Beschik je WEL over zoveel geld, redt dan één van de bestaande dierentuinen, want ze hebben het erg, erg moeilijk.

De toekomst van dierentuinen is van de kleinschalige bonte dierenverzameling in hokjes (zoals Artis vroeger was) helemaal overgaan op grootschalige, ruime, beperkte collecties met dieren die in een zo natuurlijk mogelijke omgeving worden gehouden, met liefst een heel direct contact met het publiek. Dat is voor een welwillende, niet exorbitant rijke beginner gewoon geen optie om daar mee te beginnen, zeker niet in Nederland. Dat maakt een groot deel van je deelvragen gewoon overbodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dierentuinen subsidie heb je daar een bron van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet één bron, en je hebt ook niet overal een bron voor nodig, sommige dingen WEET je gewoon . Kwestie van verschillende persberichten, tijdschriften en kranten lezen. Dat doe ik nu eenmaal wel eens. Googel er maar eens op. En doe dat svp eens voor je meteen bovenop de minknop springt, want je begint meer dan een beetjeHEEL erg irritant te worden. Hier, goeie bron voor je :
http://lmgtfy.com/?q=dierentuin+subsidie
ronron1212
11 jaar geleden
Altijd oppassen waar je iemand van beschuldigd. maar dierentuinen worden niet structureel gesubsidieerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik dat ook maar ergens gezegd dan ??
Nee dus ; je leest weer wat je zelf in je hoofd hebt, iun plaats van wat er staat, en dat is al de zoveelste keer de afgelopen weken. Er staat dat helaas veel dierentuinen inmiddels voor een groter of kleiner deel AFHANKELIJK zijn van subsidie. En dat kun je werkelijk OVERAL op Internet nalezen. Blijkbaar ben je dus nog lang niet klaar met al die 'bronnen' en heb je zelfs MIJN tekst nog niet eens volledig gelezen.
ronron1212
11 jaar geleden
Ach ja hoor Marleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Het is een opdracht van school. Ik mag er van uit gaan dat de dieren al aanwezig zijn en daar de papieren allemaal al aanwezig van zijn. Het idee is nog niet bekend in de BeNeLux...het gaat dus om een aparte dierentuin met een specialisatie of dergelijke. Om maar iets te noemen....puur gericht op 1 bepaalde groep dieren, waarmee verschillende eduacative dingen gedaan worden, shows, lezingen...aanraken, ga maar door. Het plan is in principe dus al klaar..
Maar ik zou moeten bekijken welke instanties ik zou moeten aanschrijven...et cetera.
Om dan vervolgens ook een brief te sturen met de informatie die ik heb, en wat ze voor me zouden kunnen doen, als het echt zou zijn. Het is een vrij open opdracht, maar met internet kom ik niet echt ver...ik hoopte op mensen die zouden weten wat de mogelijkheden zijn....
Kristal
11 jaar geleden
Goed en informatief antwoord Marleen +1
Kristal
11 jaar geleden
En Ronron, inderdaad, er is steeds veel te doen en te lezen over dierentuinen die niet kunnen voortbestaan tenzij ze heeeel veel subsidie krijgen. Pas nog de dierentuin in Emmen. Ze mogen uiteindelijk hun bedrijf toch voortzetten, maar hebben nu wel met een enorme verhuizing in het vooruitzicht die miljoenen gaat kosten.
ronron1212
11 jaar geleden
In Emmen was de verhuizing al langere tijd geleden begonnen een deel zat al in de nieuwe omgeving daarna is het geld probleem begonnen. Dat is veroorzaakt door dat de gemeente de dierentuin uit het centrum weg wil hebben.
Kristal
11 jaar geleden
Ronron, dus je weet wel van de financiele problemen van dierentuinen zie ik :-) Maar niet helemaal; het financiele probleem is begonnen doordat de dierentuin geen geld (genoeg) meer opleverde. Vroeger was het een vooraanstaand dierenpark, een aantal jaren geleden was het niet spectaculair genoeg meer voor toeristen om in grote getale te komen. En de oppervlakte van de dierentuin was te klein om goede uitgebreidere gebieden voor de dieren te creeeren. Toen is een deel van de dierentuin verhuisd naar een andere plek met behulp van veel subsidie van de gemeente.
Na een aantal jaren was de financiele nood alweer zo groot dat men heeft nagedacht of de dierentuin niet gewoon moest ophouden te bestaan, maar uiteindelijk heeft de gemeente besloten er alsnog miljoenen in te steken. Nou ja, een erg uitgebreide reactie over 1 dierentuin, maar goed, maar Marleen merkt dus terecht op, dat er voor bestaande dierentuinen nog wel subsidie is, maar dat je voor nieuwe dierentuinen wel van héél goede huize moet komen om nog subsidie te krijgen; er is geen geld meer voor en er zijn genoeg dierentuinen in nederland..
ronron1212
11 jaar geleden
demissionair minister van Ruimte Tineke Huizinga (ChristenUnie) elf dagen geleden bekendmaakte 8,5 miljoen euro uit te trekken voor de verplaatsing van de dierentuin naar een andere locatie in de Drentse stad. Het centrum van Emmen gaat de komende jaren ingrijpend op de schop. Om ruimte te maken voor een 'nieuw en aantrekkelijk stadshart', verhuist het dierenpark van het oosten naar het westen van de stad. De dierentuin wordt onderdeel van een zogenoemd Belevenspark van 35 hectare. (Novum)
ronron1212
11 jaar geleden
was op 28-5-10

Andere antwoorden (1)

Een vergunning van de gemeente
Een vergunning voor het houden van dieren
Een lening van de bank
Een bedrijfsplan