Stemmen supermarkten hun acties met elkaar af?

Zodat de c1000, AH, Plus enz. niet tegelijkertijd soortgelijke voetbalplaatjes-, glaswerk- of filmweekacties hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je met "op elkaar afstemmen" bedoelt, dat ze in onderling overleg acties gaan plannen, dan is dat natuurlijk niet zo. Maar supermarkten houden elkaar heel goed in de gaten. Je zult je vast nog wel kunnen herinneren dat toen AH als eerste met de Euroweken begon, Super de Boer en Plus daar direct op inspeelden en met precies dezelfde actie begonnen.

Hetzelfde geldt voor voetbalplaatjes, muppets en winkeltje spelen, zoals nu bij AH. Die actie is zo'n succes (alle bijkomende spullen die je kunt kopen zijn al uitverkocht) dat de andere supermarkten wel moeten reageren, want anders kost het ze teveel klanten.

Je kunt er zeker van zijn, dat als Plus volgende week met een actie komt "iedere 100e klant gratis boodschappen", dat andere supermarkten met soortgelijke acties komen.

Hieronder 2 links, om wat meer inzicht te krijgen in dit soort acties. Je kunt daar lezen en zien, dat het niet alleen reageren op elkaar is, maar ook de "zwakke" maand januari.

http://jeugdjournaal.nl/item/333290-grote-spaaracties-supermarkten.html
http://www.rnw.nl/nederlands/article/spaaracties-supermarkten-kinderen-bepalen-het-succes

Overigens doen lang niet alle supermarkten mee met dit soort acties. Jumbo, Dirk, Aldi en Lidl leggen het accent op lage prijzen, en dan is er geen ruimte voor dit soort acties omdat die uiteindelijk altijd in de prijzen verwerkt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet waar! De dirk had bij het laatste WK voor het eerst een landelijke actie: de handjes! Dat geeft aan dat de supermarkten wel mee MOETEN want ze zien een flinke omzetdaling als een concurrent een goede actie heeft en zeker tijdens een EK of WK moet je toeslaan.

Andere antwoorden (1)

Acties komen vaak wel gelijktijdig.
Als er. Een WK voegbal aankomt, weet je vooraf al dat er vast een supermarkt met voetbalplaatjes aankomt. Een andere supermarkt spreelt daar weer op in door een ander product (bijvoorbeeld wuppies) te geven. Omdat ze uiteindelijk allemaal roepen: "KOOP BIJ MIJ!!"