Hoe weet ik of mijn fiscale ondernemersvermogen (f.o) gelijk is aan het f. o. aan het einde van 2010?

Deze vraag moet ik invullen bij de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers.
Ik weet niet eens wat het fiscale ondernemersvermogen is, laat staan of het gelijk is aan vorig jaar. :S

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Jij hebt vorig jaar je belastingaangifte gedaan. Daarbij heb jij in het scherm 'Passiva' je eigen vermogen op 31-12-2010 ingevuld. (eerste veld op dat scherm). De vraag is of dat eigen vermogen van je balans van 2010 ook het beginvermogen op 1-1-2011 is. Meestal is dat het geval.

Maar dat kan verschillen als, zoals de Belastingdienst aangeeft, er sprake is van een correctie door de Belastinginspecteur. Die correctie zorgt dan voor een aanpassing in je beginbalans in 2011. Daardoor verandert je hele beginbalans en moet je dus in je aangifte zowel de balans op 1-1-2011 als 31-12-2011 invullen.

Als dit niet het geval is dan hoef je alleen de balans voor 31-12-2011 in te vullen. De Belastingdienst gebruikt dan je opgave van 2010 om de beginbalans te bepalen.

(Je hoeft dan alleen het ondernemingsvermogen van het boekjaar in te vullen zodat het programma voor je uit kan rekenen wat je belastbare winst is).