Effectieve managers vertonen een hoge mate van empathie en assertiviteit en hebben over het algemeen een gezond zelfvertrouwen en een laag risicomijdend gedrag, zijn uitstekende luisteraars, geven op het juiste moment negatieve maar vooral positieve feedback en beschikken over een uitstekende zelfdiscipline. Een prettige maar niet noodzakelijke eigenschap is nog dat goede direkteuren over een hoog energieniveau beschikken. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat succesvolle directeuren over de volgende competenties beschikken: charisma, visie, doorzettingsvermogen, enthousiasme, creativiteit, gedrevenheid, initiatief en oordeelsvorming. Bedrijven en organisaties komen er steeds meer achter dat het ontbreken van de zogenaamde ‘soft skills’ veel harde euro’s aan faalkosten met zich meebrengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Men ziet of hoort hem niet, maar heeft toch de teugels stevig in handen... En zorgt voor zijn zaak als was het zijn eigen gezin... Dat kenmerkt in mijn ogen een goede directeur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
oprechte interesse in zijn medewerkers. Menselijkheid, zonder de zakelijke kant uit het oog te verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
een goede directeur:

*is bereid excuus te maken als dat nodig is
*klaar staat voor een ieder om te luisteren en om te helpen
*zorgt voor een goede en plezierige werksfeer
*is iereen gelijk er word niemand voorgetrokken
*geeft raad en advies
*kan zich inleven in jouwn situatie en toont begrip.

ik denk dat als een directeur deze kwaliteiten heeft dat je niet mag klagen.Dan heb je naar mijn mening een goede directeur en een hele fijne werkplek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Een goede directeur weet wat er op de werkvloer gebeurd. En weet in tegenstelling tot de omhooggevallen bedrijfsleiders wat het werk op de werkvloer inhoud...

Verder weet hij zijn/haar personeel te motiveren en te inspireren. En heeft voor het personeel altijd een luisterend oor als daar behoefte voor is...

En een goede directeur staat tussen de mensen en niet boven de mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nog betere directiesecetaresse!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede directeur geeft richting aan. Het woord directeur is daarvan afgeleid.

Zorg dat je visie hebt. Breng dit over op je medewerkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 Gaat op zoek naar mogelijkheden om te leren
Gebruikt iedere kans die zich voordoet om nieuwe dingen te doen. Heeft nieuwe vaardigheden ontwikkeld en is in de loop der tijd veranderd.

2 Handelt op een integere manier
Vertelt de waarheid en wordt door andere mensen eerlijk gevonden. Is niet bezig zichzelf te promoten en neemt altijd de verantwoordelijkheid voor zijn/haar daden.

3 Kan met cultuurverschillen omgaan
Heeft gevoel voor cultuurverschillen, doet zijn/haar best om ze te begrijpen en past zijn/haar gedrag aan.

4 Neemt zich voor om positieve invloed te hebben
Toont grote betrokkenheid bij het succes van de organisatie en is bereid om er persoonlijke offers voor te brengen. Laat zijn/haar passie zien door een enorme prestatiedrang.

5 Probeert brede management-kennis te verwerven
Zijn/haar kennis blijft niet beperkt tot het eigen terrein.

6 Brengt het beste in mensen naar boven
Heeft een bijzonder talent voor het omgaan met mensen. Dat blijkt uit zijn/haar vermogen om mensen samen te brengen in buitengewoon effectieve teams. Kan met een heleboel verschillende soorten mensen samenwerken, brengt daarbij het beste in hen naar boven en weet bij meningsverschillen tot consensus te komen.

7 Heeft inzicht: ziet de dingen vanuit nieuwe standpunten
Andere mensen hebben bewondering voor de intelligentie van deze persoon, vooral voor zijn/haar vermogen om relevante vragen te stellen, het belangrijkste aspect van een probleem of kwestie te bepalen en de dingen vanuit een
ander standpunt te zien.

8 Heeft moed om risico’s te nemen
Zal een duidelijk standpunt innemen wanneer anderen van mening verschillen, zal tegen de bestaande toestand ingaan, zal volhouden ondanks tegenstand. Heeft de moed het initiatief te nemen wanneer anderen aarzelen en durft persoonlijke en zakelijke risico’s aan.

9 Zoekt feedback en maakt er gebruik van
Is op zoek naar, reageert op en gebruikt feedback. Is actief op zoek naar informatie over zijn/haar invloed en verandert ten gevolge van dergelijke feedback.

10 Leert van fouten
Is in staat om van fouten te leren. Verandert van richting als hij/zij op het verkeerde spoor zit, reageert op gegevens zonder zich in het nauw gedreven te voelen, en begint na tegenslagen overnieuw.