Wanneer wordt je eigenaar van goederen? Bij het ophalen van een product of bij het betalen van een prroduct? Artikelnummer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (5)

logisch gezien ben je (pas) eigenaar als je betaald hebt, tenzij er een afspraak is over afbetaling (en zelfs dan nog).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste moet je een koopovereenkomst aan zijn gegaan met de verkopende partij. op het moment dat je vervolgens jouw verplichting bent nagekomen, namelijk betaling van het goed, dan ben je eigenaar geworden.

de verkopende partij moet dan zijn verplichting nakomen door te leveren.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Je bent officieel eigenaar van een object geworden op het moment dat je met de vorige eigenaar tot koop een overeenstemming hebt bereikt, het maakt niet uit of het mondelijk of schriftelijk is geweest.

Daarna moet de koper aan zijn verplichting voldoen en tot betaling overgaan, dit dient te gebeuren in het tijdsbestek dat bij koop is overeengekomen.

Als laatste is dan de verkoper verplicht om het gekochte aan de koper te overhandigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk helemaal aan of je het hebt over consumentenkoop of een andere verbintenis.

Wanneer je iets koopt in de winkel dan wordt je eigenaar zodra het product is betaald en de verkoper het eigendom overdraagt.

Wanneer je eigenaar wordt omdat iemand je iets geeft, gaat het eigendom over doordat de gever dat verklaard. De zaak hoeft dan nog niet ter hand te worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de wet gaat het erom of er sprake is van 'levering'. Juridisch luistert dat best nauw, denk maar aan de verschillende vormen van lease. Als je een koopovereenkomst hebt getekend of (mondeling of stilzwijgend) met bepaalde voorwaarden akkoord bent gegaan, dan weegt dat ook. Maar in het (Nieuw) Burgerlijk Wetboek is veel vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zie ook wat er vaak gebeurt bij een faillissement.
Het "maar ik heb al betaald" argument is niet geldig.
(dan mag je hopen op een aardige curator of een coulante overnemend partij)