ik geef fotocursussen/workshops. Moet ik hier btw over heffen? Zo ja, hoeveel procent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan niet zomaar btw gaan heffen. Voor zover ik weet, heb je dan in elk geval een btw-nummer nodig. Informeer bij de Belastingdienst.

Antwoorden (3)

als je het wit doet, en dus als ondernemer ingeschreven staat (Wat je zou moeten als je cursussen gaat geven) dan wel. Dan moet je 19% BTW in rekening brengen.

Uiteraard kan je KvK / Belastingdienst adviseur je dit soort dingen ook gewoon vertellen. En ook andere handige dingen zoals: Wat moet er op de factuur, hoe moet je een admin opzetten etcetc. Doe dit allemaal zorgvuldig en netjes, dan heb je later geen gezeik

Toegevoegd na 2 dagen:
http://belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/voor_wie_geldt_btw/

Voor wie geldt de btw?

Als u ondernemer bent, hebt u te maken met de btw. U betaalt over uw omzet btw aan ons. Meestal berekent u deze btw aan uw klanten. Van de inkopen en kosten die u maakt, kunt u de btw aftrekken.
Wanneer ondernemer voor de btw?

U bent ondernemer voor de btw als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. Meer hierover leest u bij Ondernemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je het als hobby doet en er geen inkomsten zijn hoef je ook geen b.t.w. af te dragen.
Maar wanneer je dit doet voor je kostwinning moet je 19%b.t.w.afdragen.
Ben je ingeschreven bij de kamer van koophandel dan verwacht ik dat je dit doet om je dagelijks brood mee te verdienen, of een gedeelte ervan en ben je b.t.w.plichtig en geld de 19% regeling.
Maar om hiervan duidelijk op de hoogte te zijn kun je zonder kosten de k.v.k. bellen bij jou in de omgeving en om een afspraak vragen als je voor jezelf een zaak wil opzetten. wil je dit niet mondje dicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor particulieren werkt hoef je geen factuur uit te reiken en geen btw in rekening te brengen.
Over de vergoeding die je ontvangt moet je als je activiteiten door de Belastingdienst als onderneming worden aangemerkt, btw afdragen (19/119).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in rekening brengen, wel afdragen, staat er.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jelle, de factureringsverplichting is een van de administratieve verplichtingen die voor ondernemers geldt. De factuur die u uitreikt aan uw afnemer, moet u op een juiste wijze opmaken en binnen een bepaalde termijn uitreiken. De verplichting geldt NIET als u vrijgestelde prestaties verricht of als u prestaties verricht aan particulieren. http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/sportevenementen/sportevenementen-46.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jelle, je reactie was:
"waarom zou je voor particulieren geen BTW hoeven af te dragen?"
en niet:
"Mijn vraag was: Waarom zou je geen BTW moeten rekenen bij particulieren."