Hoeveel euro vragen voor het maken van foto's?

Hallo,

Ik ben net benaderd door een best grote site/bedrijf dat cursussen aanbied voor onder andere, ehbo, reanimatie/aed, bhv en nog een aantal zaken.
Ze willen graag dat ik foto's maak voor hen site (ben beginnend fotograaf), en ze vragen hoeveel dat kost.
Maar ik heb werkelijk geen idee wat ik ervoor kan vragen, wat is slim? geld vragen per foto, of gewoon voor alle foto's?
En heeft iemand een indicatie van prijzen, zodat ik kan bepalen wat een goed bedrag is, wat niet schrikbarend duur is?

Ricardo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Leuk hoor, dat ze jou daarvoor gevraagd hebben!
Helaas is, met de summiere informatie die jij hier geeft, jouw vraag eigenlijk niet of nauwelijks te beantwoorden.

Ik denk dat je de prijs moet laten afhangen van een aantal factoren:
1. Hoeveel foto's moeten er worden gemaakt en op welke locaties?
2. Gaan ze de foto's alleen gebruiken voor de website of ook voor andere media?
3. Willen ze er onbeperkt gebruik van maken of behoud jij het copyright?
4. Is de opdrachtgever een commercieel bedrijf dat (behoorlijk) goed draait of een non-profit instelling?
5. Wat zijn je eigen ambities: beschouw je de opdracht als een investering in je eigen carrière ("iets moois voor op je cv, waarmee je andere potentiële opdrachtgevers kunt binnenhalen") en wil je de opdracht om die reden graag hebben, of vind je het belangrijker om op korte termijn "te cashen"?
6. En dan nu de hamvraag: waarom hebben ze jou benaderd? Vinden ze je foto's zó goed in vergelijking met anderen of vinden ze een "professional" te duur? Daarbij ga ik ervan uit dat ze meerdere offertes hebben opgevraagd, hetgeen natuurlijk wel gebruikelijk is.

Pas als je een antwoord op die vragen hebt geformuleerd, kun je een redelijke offerte uitbrengen, waarbij vooral het aantal foto's en de locaties doorslaggevend zijn voor de prijs. Zonder die informatie is het onmogelijk om jouw vraag hier te beantwoorden. Voor 10 foto's op één locatie en uitsluitend voor gebruik op de website, lijkt een bedrag van 20 euro per geplaatste foto me redelijk (waarbij ik ervan uit ga dat ze de keuze krijgen uit meerdere foto's). Willen ze die foto's ook voor drukwerk e.d. gaan gebruiken, dan valt de prijs een stuk hoger uit, b.v. 75 euro per foto.
Als het om een grotere opdracht (op meerdere locaties) gaat, kun je ook overwegen om een prijs per dagdeel te vragen, bijvoorbeeld 500 of 750 euro.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens kun je de vraag van de opdrachtgever ook omdraaien: informeer naar het aantal foto's, locaties, de media waarvoor ze die willen gebruiken, copyrights etc. en vraag naar hun budget.
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: ga gewoon eens met ze om de tafel zitten om te bespreken wat ze precies willen en vraag terloops eens hoe groot hun budget is. Ik denk dat dát de handigste benadering is, zowel voor jou als voor de opdrachtgever. Dan moet er vast wat moois uitkomen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het bijvoorbeeld 1 dag werk is, zou ik hetzelfde vragen wat zij rekenen voor een cursus van 1 dag.