Als blijkt dat ik op een gegeven moment niet meer aan het urencriterium voldoe van mijn eenmansbedrijf, onder welke belastingpost val ik dan?

Het gaat om een praktijk met mogelijk te weinig cliënten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou dan resultaat overige werkzaamheden zijn.. Het nadeel is dat je geen zelfstandigen aftrek krijgt..
Maar hou er rekening mee dat alle uren dus ook boekhouding telefoon, werven van klanten.. Doen van inkopen voor de zaak, naar de bank of verzekeringsagent moeten etc... Allemaal meegerekend mag worden.. Daarnaast heeft men in deze crisis jaren een versoepeling gemaakt van het urencriterium ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik begrijp niet helemaal wat je met 'belastingpost' bedoelt, maar ik kan je wel vertellen hoe het werkt.

Jij betaalt belasting over je winst. Deze winst komt terecht in box 1 (inkomen uit werk) en wordt via het schijvensysteem belast.

Als je voldoet aan het urencriterium, dan is een deel van je winst vrijgesteld van de belasting. Dit noemt de belastingdienst de ondernemersaftrek. Deze kan bestaan uit een aantal verschillende aftrekken (zie bron), meestal heb je te maken met de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek.

Stel je winst is €30.000. Je voldoet aan het urencriterium. Je hebt alleen recht op de zelfstandigenaftrek. Bij €30.000 is deze €7.266. Dat betekent dat je dus uiteindelijk inkomstenbelasting betaalt over €22.734.

Stel je komt niet aan het urencriterium, dan betaal je de belasting van box 1 over de gehele €30.000.

Dat is het verschil. Er is dus geen bijzondere berekening voor de belasting in box 1 als je niet aan het urencriterium komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het niet (meer) hebben van ondernemersaftrek omdat men niet aan het urencriterium voldoet, betekent niet dat men geen winst uit onderneming geniet.