Waar kan ik de opleiding forensisch schoonmaker volgen?

Beste,

Na paar jaar te hebben gewerkt in een mortuarium
kwam ik paar maanden geleden op het idee om een eigen zaak te starten als forensisch schoonmaker / crime scene cleaner.
ik woon in België en zou graag deze opleiding / certificaten willen behalen,
Ik zou de "opleiding" graag willen volgen in België / Nederland maar vindt hier niks van terug.
Ik vind alleen opleidingen in Amerika.
Met opleiding bedoel ik ( hoe het verwijderen van bloed, lichaamsvocht...en het gebruiken van extreme poetsmiddelen )
Weet iemand toevallig of je deze "opleiding" ook in de BENELUX kan volgen ?

Mvg.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Cursussen
25.3K
tinus1969
4 jaar geleden
Ik vrees dat er te weinig mensen worden vermoord in de Benelux om hier een levensvatbaar bedrijf op te bouwen, laat staan een opleiding.
Abcde
4 jaar geleden
Ik zou eens informeren bij een aantal opleidingen die schoonmakers opleiden om operatiekamers te reinigen. Mogelijk geven zij ook deze opleiding of weten ze waar je terecht kunt. Zoals deze misschien
https://www.hagozorg.nl/verhalen-uit-de-praktijk/opleiding-schoonmaken-van-een-ok/
tinus1969
4 jaar geleden
En hoe vaak gebeurt dat? De meeste mensen overlijden in het ziekenhuis; mensen die thuis overlijden worden meestal snel gevonden; zelfmoord thuis gebeurt meestal met pillen of ophanging. Er valt dan niet speciaal vanalles schoon te maken.
Niet genoeg om een speciale opleiding van te laten draaien, althans, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Abcde, indien je werkt bij Hago kun je inderdaad werken als schoonmaker in een ziekenhuis.
Je krijgt dan een interne opleiding. Vooral rustige mensen willen graag een ok reinigen. Dan moet je idd cleanroom leren.
Hago leidt alleen werknemers op. Geven geen losse cursussen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Anthonyanthony, de buurvrouw van mijn inmiddels overleden schoonmoeder lag een paar dagen dood in bed (natuurlijke dood tijdens een warme zomer). De lucht was al vreselijk na een paar dagen. Ook toen is er inderdaad een speciaal bedrijf gekomen (bron antwoord).
De vraag is inderdaad groot genoeg en het aanbod miniem.
Who knows, zet je een schitterend bedrijf op de kaart.
Ik gun het je in ieder geval ;-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wil eigenlijk hetzelfde als u opstarten. We zijn nu wel een jaar verder. Misschien bent u nu al wat verder geïnformeerd. Misschien heb je zin om eens de koppen bijeen te steken? Ik heb een vriend die dat vroeger als zelfstandige gedaan heeft voor een firma. Met vriendelijke groeten Maarten

Antwoorden (2)

De opleiding: schoonmaker plaats delict, bestaat niet in Nederland en/of België.

Wat je kunt doen:
Volg een algemene opleiding tot schoonmaker.
Volg vervolgens een opleiding: schoonmaken na calamiteiten. Met deze opleiding leer je bijvoorbeeld al hoe je een ruimte en inboedel kunt reinigen na waterschade, brand etc. Ook dan leer je al meer dan gewoon soppen.
Vanuit hier (je kunt dan een bedrijf oprichten in schoonmaak na calamiteiten, inclusief plaats delict etc) kun je je dan verder richten op het verwijderen van bloed, stank (ontbinden lichaam).
Het beste kun je deze specialisatie toch volgen in Amerika. In Zuid-Limburg bestaat ook een schoonmaakbedrijf dat zich richt op deze doel groep. Wellicht is het een idee om daar eerst in loondienst te gaan werken.

Kortom, deze specifieke opleiding bestaat niet in Nederland en België.
Ga voor een paar weken naar Amerika om de kneepjes te leren of ga eerst in loondienst bij een bedrijf met deze specialisatie. Schoonmaak na calamiteiten sluit wel al deels aan.

De vraag naar schoonmaak is in ieder geval groot.
Calamiteiten is ook veel vraag naar.
Ik denk dat de investering echt wel de moeite waard is, vooral als jij je gaat vestigen in België.

Ik weet ook waar ik over praat, omdat mijn man al 25 jaar werkt bij Vebego.
Zij richten zich voornamelijk ook op de dienstverlening in de schoonmaak zoals Hago, Fortron etc.

Succes!
Ik voeg je een link toe van het betreffende bedrijf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kennelijk is de Engelse term gebruikelijk: crime scene cleaner.
In België zijn er slechts een paar mensen die dat werk doen. Bovendien bestaat daar geen opleiding. Het is in Engeland dat je het kunt leren:
- https://www.accross.ac.uk/course/crime-trauma-scene-cleaning/
- https://www.openstudycollege.com/courses/crime-scene-investigation-3
. . .
de tweede link is fout, dat moet deze zijn: https://www.emagister.co.uk/forensic_crime_scene_cleaning_level_3_courses-ec170400370.htm
Toegevoegd op 03 januari 2020 20:50: tekst