Mag een hogeschool zomaar een tentamen cancellen?

Hallo allemaal,

ik heb een tijdje gelden een tentamen gemaakt en vervolgens een voldoende gehaald. Nu waren er enorm veel klachten over dit tentamen en is het tentamen onderzocht door de examen commissie. Vervolgens is het tentamen afgekeurd wegens onbetrouwbaarheid.

Ik heb hier een bezwaar tegen gemaakt, maar tevergeefs. Ik kan dit tentamen nu dus opnieuw gaan maken in een periode waar ik al 3 tentamens heb staan en ben het hier totaal niet mee eens. Want ik heb al bewezen dat ik de stof voldoende beheerste.

Mag een hogeschool dit zomaar doen, of is er nog een instituut die hier boven staat en waar ik terecht kan om verhaal te halen?

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groeten,

Bart

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Cursussen
2.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
"onderzocht door de examen commissie. Vervolgens is het tentamen afgekeurd wegens onbetrouwbaarheid"
Dus
"ik heb al bewezen dat ik de stof voldoende beheerste"
Is daarmee onbetrouwbaar geworden.
Maar als dat zo is is een het geen probleem toch?

Antwoorden (1)

De examencommissie had natuurlijk voorafgaand moeten vaststellen dat dit tentamen betrouwbaar is. Daar is dus iets verkeerd gegaan en dat is vervelend en ben jij als student nu de dupe van. Maar de examencommissie heeft het recht een tentamen ongeldig te verklaren als daar aanleiding toe is. Uiteindelijk moeten zij voor diplomering vaststellen of je aan de eisen voor het diploma voldoet en dus onder andere of je de kennis en vaardigheden beheerst die in dit tentamen zijn getoetst. Als dit tentamen niet een betrouwbaar beeld geeft van jouw kennis en vaardigheden, dan snap ik het besluit van de examencommissie en was dat het enige juiste wat ze konden doen.
Wil je toch nog ergens een klacht indienen, dan kan dat bij de onderwijsinspectie, maar ik ga ervan uit dat je bezwaar is behandeld door de interne commissie van beroep, en als die het besluit van de examencommissie ondersteunt, lijkt het me stug dat de onderwijsinspectie dan anders beslist. Tenzij het echt goed mis gaat bij jou op school. Ik zou de energie er niet in steken en het tentamen gewoon opnieuw maken.