Nieuwe werkgever vraagt me onbetaald in weekends te werken. Doen?

Ik heb een nieuwe kantoorbaan. Nu vraagt mijn werkgever mij om eens in de 1.5 mnd in het weekend 's ochtends vroeg via de pc data te versturen. Ik vind dat vervelend; weekend is vrije tijd, dan wil ik niet mijn wekker hoeven zetten. Mijn collega's voeren de klus uit zonder morren.
Aan de ene kant kan ik weigeren want onbetaald overwerk is niet conform de CAO, aan de andere kant is het niet zo'n lekkere binnenkomer bij mijn collega's als ik me niet aanpas.
Wat zouden jullie doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Baan is overigens prima betaald, maar in de salarisschaal is geen onbetaald overwerk meegenomen.

Toegevoegd na 22 uur:
het gaat om ca. 30 minuten rond 8 uur 's ochtends vanuit huis. Ik wist dit niet toen ik solliciteerde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Annswers
13 jaar geleden
En is vrijdag in het laatste werkuur ook geen optie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope, en daar zou ik dan weer niet moeilijk over doen:)

Het beste antwoord

Ik wil als P&O'er toch even reageren op de reacties van sommige mensen.

Je kunt overwerk niet zondermeer weigeren: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h633.htm#6335b

Omdat er in dit geval e.e.a. in de CAO is geregeld, is het wel iets inzichtelijker.

Persoonlijk vind ik dat het geven en nemen is. Er zijn zat mensen die veel meer dan 40 uur per week werken. Als ze dan een keertje later zijn of even iets anders doen tijdens het werk, dan moet dat kunnen. Ik denk dat de meesten zelf wel zo verstandig zijn om te bepalen wat wel en niet kan.

Ik vind wel dat als er structureel 'misbruik' wordt gemaakt door overuren niet uit te betalen - ondanks dat de CAO dit voorschrijft - je dit wel aanhangig moet maken bij je leidinggevende.

Open- en eerlijkheid duurt wat dat betreft het langst. Heb je daarnaast een P&O'er in het bedrijf waarmee je even omtafel kunt zitten? Als dat allemaal niet lukt, kun je altijd naar een vakbond stappen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik wil overigens nog wel even toevoegen dat de 'additionele werkzaamheden' die je noemt wel reuze meevallen, zowel qua interval als duur (hoewel je de praktijk natuurlijk wel moet afwachten).

Ik zei eerder al dat het 'geven en nemen' is. Als je altijd commentaar hebt, alle uren op de seconde bijhoudt, om 16.59 uur al bij de bushalte staat, dan maakt dat natuurlijk niet de indruk van een enthousiaste, welwillende medewerker die graag een stapje extra doet voor een mooie carriereontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat me niet om de tijdsduur van de werkzaamheden; wel om het feit dat die data 's beide weekenddagen 's ochtends voor een bepaalde tijd de deur uit moeten zijn. Dus de wekker zetten, bah!

Andere antwoorden (19)

Het hangt er erg van af hoeveel werk het is, of je het van huis uit kunt doen, etc.
Ik doe ook regelmatig onbetaald 'overwerk' thuis, maar dat komt dan alleen maar neer op het aanzetten van mijn laptop, inloggen en 10 minuutjes wat mailtjes beantwoorden. Daar ga ik niet moeilijk over doen.
Maar als ik ervoor mijn huis uit moet, naar kantoor toe, dan doe ik het alleen als er overwerkuren worden betaald (inclusief de reisuren).
itsme
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen mits er iets tegen ag over staat. ik zou ook even navraag doen aan je nieuwe collega's waaron hun het wel doen! misschien denken zij er hetzelfde over en hoef jij niet bezwaard te voelen. want niemand werkt graag zonder geld oid er voor te krijgen.(behalve natuurlijk vrijwilligerswerk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zou ik beslist niet doen, werk is werk en vrije tijd is vrije tijd! Ik heb zelf ook een goedbetaalde kantoorbaan en tijdens werkuren kan mijn baas veel van mij vragen, maar mijn weekend is heilig en daar wordt dus netjes vanaf gebleven, tenzij er echt heel zwaarwegende argumenten zijn en er gewoon betaald wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er een duidelijke afspraak over maken met de werkgever! De tijd die je besteed in je vrijetijd noteren/bijhouden. En als je 8 uur hebt verzameld, afspreken dat je baas een snipperdag bijschrijft. Doet hij er moeilijk over dan gewoon niet in je vrije tijd aan het werk!! Een keertje moet kunnen, maar elke week wordt te gek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan. Als je een carriere op wil bouwen, zal het soms nodig zijn meer te doen dan strikt nodig is en bij grote kantoren is overwerken, vooral in je eerste jaren, dan ook meestal eerder regel dan uitzondering.

Als jij dat niet wilt, dan moet je het aangeven. Enerzijds omdat je niets moet doen dat je zelf echt niet wilt, anderzijds omdat een werkgever ook niets heeft aan een ongemotiveerde werknemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou voor niks gaat de zon op :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou eens met je baas kunnen overleggen of er na zoveel keer overwerken niet een vrije vrijdag voor in de plaats kan komen..
Gewoon heel billijk blijven... als hij daar niet mee eens bent, zeggen dat je zaterdag dan niet meer bereid bent dit te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net wat marike aangaf,zou ik het doen als ik aan het begin van mijn carriere stond.
niet als hielenlikker maar je maakt een goede beurt op die manier
ik heb ook gratis gearbeid op mijn werk
het heeft mij geen windeieren gelegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is dus een keer per 6 weken.
En als jij een prima betaalde baan hebt,dan zou ik het gewoon doen.
Ik word betaald vanaf half negen s,morgens,maar doe wel 5 keer per week om 8 uur de deur open s,morgens.
Mede omdat sommige collega,s op de fiets komen,en als het regent ik niet wil dat ze buiten voor de poort moeten wachten.
En als het s,avonds eens een keer een kwartier later wordt,dan doe ik dat gewoon.
Het werk bevalt me ,en af en toe is het geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Eef eens;
Als je een baan met perspectief hebt, dan zijn onbetaalde overuren gebruikelijk. Als het een aziatisch bedrijf is, dan is het zelfs gebruikelijk. Wat is nu 1 keer in de 6 weken?
Ik heb misschien wel een afwijkende mentaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het maar net eef. en daar staat dan tegenover dat de baas ook niet moeilijk doet, als ik eens een keer onder werktijd iets voor mezelf moet doen of regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan of je een vaste aanstelling hebt of nog in je proeftijd zit.praat erover met je baas en vertel hoe jij erover denk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een nieuwe baan is die zoals je zelf zeg ook
nog goed betaald wordt, en eens in de zes weken is, zou
ik het doen.
Zou toch ook met de andere collega,s overleggen wat zij
er van vinden, misschien kan je gezamenlijk gaan denken
aan b.v, dat de gemaakte uren in het weekend omgezet
kunnen worden in extra vrije tijd, en dat bij je werkgever
gezamenlijk voordragen.
Maar denk bij dit alles, een goede betaalde baan is heel
wat waard , ga dus voorzichtig te werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja nu is het even wat bestandjes versturen, what;s next? Voor niks gaat de zon op hoor... ze verdienen al genoeg geld aan jan met de pet... Ik zou het gewoon laten... Zeker als het ook nog eens niet goed voelt... Maar ja das mijn mening :)
Ben zelf te lang door werkgevers gebruikt dus mijn mening is troebel...
Ik ben er principieel tegen... Dit soort dingen gebeurt gewoon heel vaak, maar als jij eens wat wil dan kan het niet. t Is meestal eenrichtingsverkeer... Succes met je beslissing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet jullie maar de Belgen zijn de Europese koplopers in onbetaalde overuren. Ze doen dat voornamelijk uit schrik hun job te verliezen. Als je wilt dat ook jullie CAO maar een vodje papier wordt en als je steeds harder wilt werken voor een kleiner deel van de koek: Doen! De laatste 30 jaar is het aandeel van de lonen in het bruto nationaal product als maar afgenomen. Het bedraagt nog minder dan de helft. De andere helft zijn voornamelijk pure bedrijfswinsten, na aftrek van belastingen.
Onbetaalde overuren en ander zwartwerk doet de belasting op je aangegeven inkomsten bovendien dermate stijgen dat je hierop nauwelijks iets zou moeten betalen indien deze praktijk niet zou bestaan.

Toegevoegd na 38 minuten:
De hardbevochten rechten van je voorvaderen op de helling zetten om er een verhoopt persoonlijk voordeel mee te halen zal vooral in dank worden afgenomen door degene die echt met de meerwinsten aan de haal gaat. Historisch ben je dat niet zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat dit dus maar acht keer per jaar is dat je in het weekend iets moet doen. Ik zou er geen probleem van maken zeker als het vanuit huis kan doen. Er zullen vast vaak genoeg momenten zijn waarop je iets eerder weggaat of iets langer met een collega zit te kletsen of prive zit te surfen op het internet waarover je werkgever dan weer niet moeilijk doet. Het is een kwestie van geven en nemen.
Als je tijdschrijft zou je dit in de maand kunnen compenseren door een andere dag eerder weg te gaan. Wij hebben het nieuwe werken en dat betekent dat je zelf je tijden kan indelen (dat betekent ook meestal meer dan fulltime maar dat vind ik dan weer niet erg zolang je maar op andere momenten ook flexibel kan omgaan met je tijd. Wat ik mis in je vraag is of je het daadwerkelijk vanuit huis kan doen en hoe lang je er dan mee bezig bent. En of je dit wist bij het solliciteren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik persoonlijk zou het niet doen, want je gaat toch niet onbetaald werken. dan kan je net zo goed vrijwillegerswerk gaan doen. in het weekend kan je juist meer betaald krijgen dan gewoon doordeweeks en ik denk dat ie jou dan wil gebruiken omdat dat lekker goedkoop is dan. ik zou het niet doen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je twijfel geeft al aan dat er een grens wordt overschreden bij jou.

Wat is een goede reden om het wel te doen?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de toelichting: "aan de andere kant is het niet zo’n lekkere binnenkomer bij mijn collega’s als ik me niet aanpas."
Tja je kan overal wel moeilijk over doen maar als je 8x per jaar een half uurtje onbetaald thuis moet werken vind ik een beetje zielig dat je daar over zeurt. 4 uur op jaarbasis kom op zeg wat is dat nou !! Volgens mij "steel" je veel meer tijd,goederen en/of diensten op kantoor voor privezaken.
Bronnen: