Komen wij in aanmerking voor een verhuisvergoeding?

Wij wonen in Groningen en de werkgever van mijn vriend zit in Nijmegen. Nu werkt hij als adviseur, waarin hij verschillende projecten door het land heen heeft. Bijna allemaal onder Nijmegen. Daarbij moet hij gemiddeld 2x per week op het kantoor in Nijmegen zijn. Omdat de reisafstanden te groot worden, hebben wij besloten om te verhuizen. Komen wij in aanmerking voor een verhuisvergoeding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Meestal is het zo dat als je werkgever het een probleem vindt en jou verplicht om dichterbij te komen wonen, er vergoedingen voor worden gegeven.
Het lijkt er op dat dit niet speelt en dat het vooral lastig is voor je vriend dat hij zoveel moet reizen.

Als je zeker wilt zijn of hij een vergoeding kan krijgen voor verhuizen, is het aan te raden om de CAO of bedrijfsregelingen er even bij te pakken. Daar staan dergelijke regels in en dan kan hij zijn situatie daaraan toetsen.
Staat het er niet in dan heeft hij in ieder geval niet het recht op een vergoeding maar kan hij dat natuurlijk wel aan zijn werkgever vragen. Als zij er ook voordelen bij hebben dat hij dichterbij komt wonen, dan valt er wellicht een tegemoetkoming in de kosten uit te halen.
Er zijn dus verschillende mogelijkheden waarbij ik hem adviseer om eerst de CAO of bedrijfsregelingen te bekijken op dit punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Normaal gesproken wel, maar de CAO of een andere afspraak met de werkgever zal bepalend zijn. Dus nakijken/navragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de werkgever. Een gesprek zal hierover uitkomst geven. Hij moet het nl. betalen en als hij je man niet kwijt wil, zal hij vast bijspringen.
amc
13 jaar geleden
Jullie hebben er in ieder geval geen wettelijk recht op. Ook als je man onder een CAO valt waar een verhuisvergoeding in staat, is de kans klein dat hij ervoor in aanmerking komt. Meestal is die namelijk alleen bedoeld voor mensen die verplicht van werkplek moeten veranderen naar een locatie (behoorlijk) verder van hun woonplaats. En dat geldt dan voor de standplaats, niet voor klantbezoeken.

Voor mensen die bewust een baan hebben aangenomen op grote afstand van hun woonplaats, maar de gelijk blijvende reisafstand toch wat vervelend beginnen te vinden, is er vrijwel nooit een regeling. En terecht, je man heeft er immers zelf voor gekozen om een baan in Nijmegen aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wettelijk gezien én vanuit de cao is daar geen vergoeding voor geregeld. Toch zal een werkgever vaak wel meewerken want het is ook in het belang van het bedrijf. Mijn advies, ga een goed gesprek aan