Ga je op zoek naar ander werk in slechte tijden?

Stel, je hebt geweldig werk waar je al je creativiteit in kwijt kunt en je zeer goed je vaardigheden verder ontwikkelt. Maar nu gaat het slecht met het bedrijf, is de toekomst onzeker, worden salarissen niet op tijd betaald. Ga je dan op zoek naar ander werk, of blijf je in afwachting van betere tijden zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Salarissen die niet op tijd betaald worden, zijn vaak teken van het definitieve begin van het einde. Het wijst er namelijk op dat het bedrijf een heel groot cashflowprobleem heeft. Met andere woorden: het water staat ze zo aan de lippen, dat ze bezig zijn het ene gat (schuldeisers die zich voor de deur verdringen) met het andere (salarissen van medewerkers) te dichten.

Als ik geen héél bijzondere reden had om extra loyaal te zijn (bedrijf van een familielid, of een eigenaar van het bedrijf die me persoonlijk geholpen heeft in een slechte tijd op een manier die verder gaat dan gewoon goed werkgeverschap) zou dit voor mij reden zijn om extern te gaan solliciteren. En zelfs als ik wel reden zou hebben om extra loyaal te zijn, zou ik toch eens een schuine blik werpen op mijn vaste lasten en mijn zorgen bespreken met mijn werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ vooral ook vanwege je suggestie om de zorgen te delen met de werkgever.

Andere antwoorden (6)

Ha, die Gleb81;

Als je zo'n neergang merkt bij het bedrijf is het volgens mij tijd eens om je heen te gaan kijken. Als de nood zo hoog is dat je baan op de tocht komt te staan is het met de lol in je werk immers ook vrij snel over en worden de ontplooiingsmogelijkheden ook beperkter. Bovendien mogen bedrijven bij reorganisaties lang niet altijd rekening houden met de inzet, ervaring en vaardigheden van de kandidaten. Blijf wel nuchter in de beoordeling van andere mogelijkheden, onder druk van zo'n situatie kunnen andere banen al gauw mooier lijken dan ze zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou afwachten. Er zijn teveel rot bedrijven, ik hoor altijd iedereen in mijn omgeving zeuren erover. Vooral de laatste tijd zijn er vaak Amerikaanse toestanden op het werk, personeel wordt steeds meer behandeld als nummers. Je kan nog proberen er alles aan te doen om faillissement tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een hele vervelende situatie, maar ook een keuze die alleen jij kunt maken.
Ik kan je alleen tips geven die kunnen helpen bij het maken van de keuze.
- Praat erover met je collega's, zij zitten in hetzelfde schuitje.
- Praat erover met je leidinggevende, in deze situatie kun je eerlijk zijn over jouw standpunten. Misschien kan hij/ zij een beter beeld schappen van de situatie.
- Zet alle plussen en minnen voor jezelf op een rijtje en geef aan elk criterium een wegingsfactor (dus hoe belangrijk een criterium voor je is). Tel alle punten bij elkaar op en kijk wat de uitkomst is. (zie ook mij link naar multi criteria analyse)

Doe uiteindelijk wat JIJ denkt dat goed is.

Veel succes!

Toegevoegd na 41 seconden:
schappen = scheppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ambitieus bent zou je opzoek naar ander werk kunnen gaan. Je verspeelt daarmee wel je arbeidshistorie. Je bent n.l zelf weggegaan. Als je afwacht en in een ontslagsituatie terecht komt of als het bedrijf failliet gaat dan kom je automatisch terecht in de sociale oplossingen die hiervoor zijn. Deze oplossing zal je altijd schelen in je inkomen, maar iets is beter dan niets. UWV uitkering is ongeveer 30% minder dan wat je had. Afhankelijk in wat voor branche je werkzaam bent zou de bedrijfsvereniging je uitkering nog een bepaalde tijd aan kunnen vullen en kan je in die tijd proberen een andere gepaste werkkring te vinden. Of dat zo is moet je informeren bij die bedrijfsvereniging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een hele goeie Gleb. Ik ben het eigenlijk wel met alle antwoorden eens. Denk wel dat het er een beetje aan ligt hoe lang je bij het bedrijf werkt. 2 Jaar of 15 jaar dat is toch wel een verschil. Ik denk dat iemand die 2 jaar in dienst is eerder geneigd is om te solliciteren dan diegene met een langer dienstverband. Verder zal de leeftijd ook nog een rol spelen. Wellicht dat iemand van 55 (discrimineer niet hoor) denk "ik blijf fijn zitten waar ik zit". Factoren als het hebben van een gezin en eigen huis nog niet eens meegerekend. Kortom ik denk dat die beslissing voor iedereen heel persoonlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt geweldig is, en je mag je creativiteit gebruiken. Dan heb je vast ook wel een ideeën hoe jullie je produkt weer winstgevend kunnen maken. Hetzij in de werkwijze of in de manier van administratie.

Wordt er wel nieuw werk aangenomen? Of komen de opdrachten vanzelf. Als er geen nieuw werk/opdrachten binnen komen dan stopt alles.

Ik heb mensen gekend die een schoonmaakbaantje erbij hebben genomen, om in ieder geval wel zekerheid te hebben van een beetje geld. En wel de baas trouw bleven. Tja.
Het ligt er maar helemaal aan hoe ver je wilt gaan.

Ik zou niet zomaar opgeven, maar je creativiteit in het bedrijf steken. Dan ontplooi je zeker nog meer vaardigheden.