Sinds de zestiende eeuw kende men in de Lage Landen het beroep van ziekentrooster. Mannen met een kerkelijke achtergrond bezochten zieken om hen te ondersteunen en te bemoedigen, mee te bidden en voor te lezen uit de bijbel. Het was een soort ambtenaar, in dienst van de stad, wiens functie voortkwam uit het feit dat er niet veel predikanten waren en een ieder bijstand nodig had op het moment dat zijn of haar laatste uren aangebroken waren.

Bij de VOC verdiende een ziekentrooster aan het begin van de achttiende eeuw fl 30,00 per maand. Na 1714 ging dit bedrag omlaag naar fl 24,00 per maand.
(Dertig gulden is ongeveer 13,65 euro; 24 gulden is ongeveer 10,90 euro).
. . .
In Amsterdam verdiende een ziekentrooster halverwege de zeventiende eeuw 800 gulden per jaar (dat is per maand ongeveer 67 gulden oftewel 30 euro 45). Een predikant daar ontving per jaar maximaal 2200 gulden.

Het moge vraagsteller nu duidelijk zijn dat het nogal uitmaakt in welke tijd en op welke plek die ziekentrooster zijn werk deed en wat hij daarmee verdiende.
Amadea
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dit soort bedragen zeggen weinig als ze niet vergeleken worden met wat bv een gemiddeld maandloon was.