Mag je manager je inroosteren als je je beschikbaarheid niet hebt doorgegeven?

Mijn manager zegt vaak tegen mijn collega's dat als ze hun beschikbaarheid niet doorgeven, ze gewoon worden ingeroosterd. Ook op dagen dat ze eventueel niet kunnen. Daarnaast wordt er gezegt dat het hun probleem is als ze niet kunnen en moeten ze zelf voor vervanging zorgen. Mag dit eigenlijk wel?
Mvg

een jaar geleden
1.1K
Ritsuka
een jaar geleden
Ik snap je manager wel. Hoe kan hij/zij weten of ke beschikbaar bent of niet als je niks doorgeeft?
TurfGraver
een jaar geleden
Zolang het in je contract en of eventueel cao past, ja.
elisaatje
een jaar geleden
Ik vind dat best vreemd dat je zelf vervanging moet voorzien. En zeker niet op onverwachtse momenten. stel ik heb een ongeluk gehad, een overlijden, m'n kind dat ziek is is toch altijd onverwachts.
Natuurlijk als je effectief een afspraak hebt moet die inderdaad wel tijdig door gegeven worden.
TurfGraver
een jaar geleden
@elisaatje, ik denk dat als er iets ernstigs / spoed is er altijd overlegd kan worden.
Dit zal meer voor de "komt mij niet uit" gevallen zijn.
Daarbij, als je vervanging regelt denk je mee in oplossingen (betrokkenheid).
elisaatje
een jaar geleden
Ja om dringende redenen is zal er wel een mouw aan te passen zijn.
Maar ben zelf niet zo bekend met het systeem om vervanging te voorzien dan ga ik ervan uit dat ze bedoelen dat je een collega vraagt of die je shift erbij wil nemen/ over nemen. Of kan die vervanging zijn door eender wie?
Het enige wat ik er ooit van heb gezien was op youtube van NOS. Waar er ook studenten een klacht over hadden. Nu zelf werk ik voor het eerst in een supermarkt als bijverdienste en de manager vroeg zelf wanneer ga je op vakantie, examenplanning, enz.
Al vroeg hij er niet om had ik het hem wel zelf gemeld.

Het beste antwoord

Ja je manager mag je inroosteren. Dat moet hij doen, zonder rooster komt niemand opdagen en wordt het werk niet gedaan.
Alles hangt af van de afspraken die er van te voren zijn gemaakt. Als er wordt gesteld dat je de beschikbaarheid voor de volgende week vóór woensdag moet opgeven, want hij maakt het rooster op donderdag, dan kan hij er van uitgaan dat hij alle informatie heeft om zijn rooster te kunnen maken. Heb jij dan vergeten te zeggen dat je op een bepaalde dag niet kan, dan moet jij er maar voor zorgen dat een collega jouw dienst van die dag overneemt. Dat zijn gewone, gebruikelijke afspraken binnen een dergelijk bedrijf.
een jaar geleden