Hoe kan ik officieel bezwaar maken tegen het verslag van een beoordelingsgesprek?

Het bedrijf weigert om een beoordelingsverslag van werkprestatie aan te passen en heeft mij slecht beoordeeld. Er zijn geen feedbacksessies geweest of geen doelen zijn opgesteld. In gesprek gaan met het bedrijf wordt geweigerd. Kan ik volgens een wet of de AVG (GDPR) mijn versie van het beoordelingsverslag indienen? Welke wet is dit?

2 jaar geleden
2.4K
crispy
2 jaar geleden
Je kan alleen in bezwaar gaan bij degene die het verslag heeft opgesteld. Stuur daar een brief (mail) naar toe met jouw visie van hoe het zit. Dat er geen duidelijke criteria waren vastgesteld. Dat er geen feedback is gegeven behalve dit beoordelingsgesprek. En dat je daarom van mening bent dat het beoordelingsverslag moet worden aangepast.
Voor zover ik weet is er geen wet die daarover gaat. Maar als dit ooit nog een juridisch staartje krijgt dan heb jij in ieder geval kenbaar gemaakt dat het volgens jou niet klopt.

Antwoorden (2)

Als je het niet eens bent met het beoordelingsgesprek moet je dit schriftelijk kenbaar maken bij je leidinggevend of bij je werkgever. Jouw bezwaar wordt dan in je personeelsdossiers.
Het kan zijn dat dat naar aanleiding van je bezwaar het verslag van je beoordelingsgesprek wordt aangepast, maar dat is niet altijd het geval. Maar door schriftelijk bezwaar te maken, sta je wel sterker als een eventueel een ontslagprocedure volgt vanwege disfunctioneren.
2 jaar geleden
Drepolli
2 jaar geleden
De werkgever weigert dit op te nemen, welke wet is hieraan gekoppeld dat ze het op moeten nemen?
Officieel bezwaar is niet mogelijk want een beoordelingsgesprek is wettelijk niet verplicht. Maar als onduidelijk is aan welke voorwaarden je moest voldoen (zie de taakomschrijving en bijbehorende competenties) dan wel de manier van toetsing of je hieraan voldeed, heeft de werkgever een probleem bij de rechter als hij je wil ontslaan. Want dan is het personeelsdossier incompleet en kan hij disfunctioneren niet aantonen.
Overigens trek je als werknemer vaak aan het kortste eind als er arbeidsrechtelijke problemen ontstaan. Je kunt dan beter ander werk gaan zoeken.

"UW JURIDISCHE VERPLICHTINGEN ALS WERKGEVER
De wet kent het begrip functioneringsgesprek niet, maar verschillende Nederlandse cao’s hebben het functioneringsgesprek wél opgenomen. Indien dit in uw cao het geval is, bent u als werknemer verplicht minimaal 1 keer per kalenderjaar een functioneringsgesprek te organiseren. Werknemers zijn in dat geval ook juridisch verplicht eraan deel te nemen.

Verder is het bij wet verplicht om voor al uw werknemers een compleet personeelsdossier te bewaren. In het personeelsdossier plaatst u (onder andere) de getekende arbeidsovereenkomst, afspraken over vergoedingen en gespreksverslagen van beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken. Voor u als werknemer is het belangrijk de afspraken met uw personeel op orde te hebben: u staat in dat geval immers sterker als er een conflict optreedt. Bijvoorbeeld als er onenigheden ontstaan over gemaakte afspraken, of bij het disfunctioneren van uw medewerker. Als werkgever moet u aan kunnen tonen dat uw werknemer onvoldoende functioneert, en dit kan door middel van de verslagen van functioneringsgesprekken."
.
De bron schrijft 2x @werknemer@ waar het @werkgever@ moet zijn.

Indien dit in uw cao het geval is, bent u als werknemer verplicht minimaal 1 keer per kalenderjaar een functioneringsgesprek te organiseren. > werkgever

Voor u als werknemer is het belangrijk de afspraken met uw personeel op orde te hebben: u staat in dat geval immers sterker als er een conflict optreedt. > werkgever

Met dank voor de reactie van Antoni.
Toegevoegd op 13 maart 2022 16:46: bron
Computoon
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
In de geciteerde tekst lijkt twee keer het woord 'werkgever' te zijn bedoeld terwijl er 'werknemer' staat. Immers: de werkGEVER is verantwoordelijk voor het organiseren van een functioneringsgesprek en de werkGEVER moet de afspraken met zijn personeel op orde hebben.
Computoon
2 jaar geleden
Klopt, slordig. Zal een toevoeging bij het antwoord zetten. Bedankt!
Antoni
2 jaar geleden
@Computoon, graag gedaan! Heb je overigens een reden om de URL van de bron niet bij je antwoord te vermelden? Ik vind het niet erg dat de bron ontbreekt omdat de gegeven informatie erg algemeen is, maar misschien is het toch handig om het wel te doen.
Computoon
2 jaar geleden
Dat was ook slordig, maar nu van mij.
Link alsnog geplaatst, dank!