Welke informatie wordt doorgegeven aan de opdrachtgever?

Als je via een uitzendbureau bij een bedrijf werkt, welke informatie wordt dan door het UZB doorgegeven aan de opdrachtgever? Is dat alleen je naam of ook je adres en dergelijke?

Ik heb laatst een hele lijst in moeten vullen bij een UZB en ik vroeg me dus af hoeveel informatie daarvan doorgegeven mag worden aan de opdracht gever. Of wat zelfs verplicht is zodat de opdrachtgever ook weet wie je bent.

2 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

De verstrekking van persoonsgegevens van uitzendkrachten aan (mogelijke) opdrachtgevers valt onder de AVG. Zowel het uitzendbureau als de opdrachtgever moet zich dan ook aan deze wet houden. Voor de wet is het belangrijk dat er altijd een doel en een geldige grondslag is. Daarnaast moeten beide partijen de uitzendkrachten informeren en de veiligheid bij de verwerking van persoonsgegevens in acht nemen. Tenslotte moeten ze zich aan 'dataminimalisatie' houden. Dit betekent dat alleen die gegevens verwerkt mogen worden die nodig zijn voor het doel.

De gegevensverstrekking moet dus noodzakelijk en relevant zijn voor het doel waarvoor de gegevens verstrekt worden.
Dit kan variëren voor verschillende groepen betrokkenen, bijvoorbeeld voor kandidaten of flexwerkers. Zo kan het bureau de volgende gegevens van kandidaten aan opdrachtgevers verstrekken, al dan niet op een CV:
• Naam & woonplaats
• Beschikbaarheid
• Relevante werkervaring & relevante opleidingen en cursussen
• Aanwezigheid rijbewijs: ja/nee (indien relevant voor de functie)
• Taalvaardigheid (indien noodzakelijk)
• CV, mits deze aan bovenstaande voorwaarden voldoet

Als een uitzendkracht al ergens werkt mag het bureau de volgende gegevens extra verstrekken:
• Telefoonnummer, e-mail, adres (op verzoek)
• Personeelsnummer
• Geboortedatum
• Geslacht
• BSN (eenmalig in het kader van de inleners- en ketenaansprakelijkheid)
• Kopie verblijfs- of werkvergunning van uitzendkrachten buiten EER
• A1 verklaring
• Gewerkte uren (via factuur)
Zie verder:
https://www.flexnieuws.nl/columns/avg-en-het-verstrekken-van-persoonsgegevens/
SimonV