Is er een bepaalde verdeelsleutel voor een zelfstanige?

Oftewel: stel ik wil mijzelf als gastvrouw verhuren (als zzp er) en stel voor mijzelf een uurloon van € 11,- bruto per uur. Wat kan ik dan als tarief aan de klant vragen en hoe is dit tarief dan opgebouwd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Omdat je het over 11 euro bruto hebt, is het niet heel moeilijk. Je telt daarbij op de kosten die je gaat maken, gedeeld door het aantal verwachte uren, factureerbaar en niet-factureerbaar. Dan heb je je uurtarief exclusief btw voor álle uren. Omdat niet alle uren factureerbaar hoeven te zijn, verhoog je het tarief dat je vraagt zoveel dat je 11 euro bruto overhoudt aan het totaal.

Let erop dat bijvoorbeeld verzekeringen die niet speciaal met deze opdracht te maken hebben óók onder de kosten vallen. Als bijvoorbeeld deze opdracht 7% uitmaakt van het totale aantal uren dat je dit jaar denkt te werken, tel je 7% van de jaarpremie op bij je kosten.

Bij een zakelijke klant offreer je exclusief btw (maar factureert uiteraard inclusief btw!), bij een particuliere klant moet je het bedrag inclusief btw noemen in je aanbieding. Dat is 19%.

Maar eigenlijk ben je er dan nog niet. Het ingewikkelde zit erin dat je niet weet hoeveel je in een jaar zult verdienen, en dus in welke belastingschijf je zult vallen. En wat pas echt interessant is, is wat je netto overhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat je met dit project bezig gaat zou ik willen adviseren een marktonderzoek in te stellen of er uberhaupt wel mogelijkheden hierin zijn. Immers zou je als zelfstandige een stuk duurder zijn dan een 18-jarige die in de horeca komt te werken.

Een uurloon van 11 euro per uur. Hier komt nog overheen aan kosten;

- percentage arbeidsongeschiktheidsverzekering
- percentage pensioen
- persentage bedrijfsschadeverzekering/beroepsschadeverzekering
- percentage eigen kosten
- vervoerskosten
- BTW (19%)

Om even snel wat te noemen. Ik zeg bewust een percentage, omdat dit vaak om maand/ jaarbedragen gaat die je moet uitstrijken over het aantal uur dat je verwacht te werken. Stel je betaald 100 euro in de maand en je verwacht die maand 50 uur te werken (om maar iets te noemen), dan zou je 2 euro per uur bij moeten rekenen.