Net in dienst, heb ik al genoeg vakantiedagen?

Ik ben eind maart begonnen bij mijn werk, en heb recht op 25 vakantiedagen per jaar. Nu is mijn vraag of ik die moet opbouwen, of dat ik die dagen gelijk krijg (of een deel ervan) om dit jaar te besteden.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
2 jaar geleden
Uitzendbureau of vast contract?

Antwoorden (1)

Normaal geaproken, kun je nog niet opgebouwde vakantiedagen gewoon opnemen.
Als je op 01-04 in dienst bent gekomen, is je jaarrecht 8/12 × 25 dagen.

Neem je in juli 3 weken vakantie dan heb je nog niet alle dagen opgebouwd. Als regel is dat geen bezwaar. Een probleem ontstaat als de arbeidsovereenkomst in de looo van het jaar onverwacht eindigt. Dan worden de dagen die je nog niet had opgebouwd maar wel hebt genoten verrekend in de eindafrekening. Dar kan leiden tot een terug te betalen bedrag.
.
8/12 in de tweede zin moet 9/12 zijn want van april tot en met december is 9 maanden.
Toegevoegd op 01 juni 2021 19:46: tekst
Computoon
2 jaar geleden
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@Computoon: als je op 1 april in dienst komt heb je recht op 9/12 van de vakantiedagen voor 2021. En het is niet "normaal gesproken" zo dat je nog niet opgebouwde vakantiedagen al mag opnemen, maar dat is afhankelijk van wat je daarvan afspreekt met je werkgever / leidinggevende. Kan ook zijn dat deze zegt: werk eerst maar eens een paar maanden, en neem dan in het najaar wat vakantiedagen op.