Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben 17 jaar en wil stoppen met mijn opleiding. Krijg ik te maken met leerplicht?

Ik loop momenteel stage voor mijn niv 2 diploma. Maar ik wil hier mee stoppen. Ik ben 17 jaar en heb alleen een vmbo diploma. Wel heb ik me al ingeschreven voor een niv 3 opleiding die in september start. Nu vroeg ik mij of ik te maken krijg met leerplicht hier door? Omdat ik dan 2,5 maand niet een opleiding volg. Gr

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je 17 bent, val je nog onder de kwalificatieplicht, tenzij je een mbo 2 opleiding, of havo/vwo hebt afgerond. Dat betekent dat je verplicht bent onderwijs te volgen. Of ze dan actief handelen in deze situatie hangt van meerdere factoren af (afspraken in de regio, de leerplichtambtenaar zelf, drukte, hoe je school dit opvangt, etcetera.)
Heb je op je school al overlegd? Misschien zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld te werken aan Nederlands en rekenen, of andere vakken waar je iets aan kunt hebben.
Ik ga er dan even vanuit dat je toelaatbaar bent voor niveau 3, dus minimaal vmbo kader hebt behaald.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja ik heb al overlegd met school en heb woensdag nog een gesprek. Ik heb alleen een vmbo basis diploma maar ben met me cijferlijst toegelaten op niveau 3. Maar als ik aangeef dat ik ga werken krijg ik dan nog steeds leerplicht?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding