Hoe vertel ik iemand dat het contract niet verlengd wordt die dichtbij staat?

Sinds 2 maanden ben ik leidinggevende nadat mijn leidinggevende is ontslagen gezien hij er nog al een potje van maakte. Nou kom ik erachter dat er nooit functioneringsgesprekken zijn gevoerd omtrent het functioneren van één van de medewerkers in mijn team. Nou kom ik er, sinds mijn huidige functie, achter dat het functioneren ver onder de maat is (deze signalen ontvang ik ook van anderen en resulteert in het werkresultaat) echter is ze hier nooit op gewezen en doet ze haar werkzaamheden al 3 jaar zo (de vorige leidinggevende verbeterde de fouten van de betreffende medewerker, waardoor het niet opviel). Nou verloopt haar huidige contract eind juni en zal dit een vast contract gaan worden. Echter (merk ik) dat zij er vanuit gaat dat het een vast contract wordt, logisch als je nooit bent gewezen op je functioneren. Nou heb ik al gesproken met de directie en ben ik degene die haar het nieuws mag brengen dat het contract niet wordt verlengd, dit pas een maand voor eind van het contract. Ik heb er buikpijn van! Vooral omdat wij inmiddels 3 jaar samenwerken (in andere functies) en een soort van werkmaatjes zijn geworden, persoonlijk kunnen we goed met elkaar en vertrouwen we elkaar ook veel
toe (meer gesprekken dan met andere collega’s). Het liefst zal ik haar nu alvast tippen van wat er komen gaat, maar dat kan dus helaas niet vanuit mijn huidige functie. Ik zit dus echt letterlijk met mijn handen in mijn haren! Hoe pak ik dit aan!?

Weet jij het antwoord?

/2500

Is er vanuit de werkgever - jij dus nu even niet - een mogelijkheid dat haar contract wél verlengd wordt / kan worden? Dan zou ik als de wiedeweerga een gesprek met je collega ("ondergeschikte") aangaan, samen met een medewerker van HRM, om te proberen om de situatie nog ten goede te keren. Vertel wat er moet verbeteren, en hoeveel tijd ze daarvoor heeft. Zo niet: dan zou je - als ze je zegt dat ze ervan uit gaat dat haar contract verlengd wordt - kunnen antwoorden dat dat nooit zeker is. Je collega zal zich hoe dan ook waarschijnlijk verraden voelen door jou - dat is niet anders, in de rollen waarin je nu tegenover elkaar staat. Maar jij hebt deze functie geaccepteerd, mét de bijbehorende verantwoordelijkheden. En ja, het ís heel lastig, als je eerst al gelijkwaardige collega's samenwerkte, en je nu haar leidinggevende bent. Het is ook lastig om haar te wijzen op haar slechte functioneren.... Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100