Krijgt iemand met pabo van de universiteit meer betaald dan iemand met hbo pabo?

Op de universiteit kun je pabo doen maar ook op hbo niveau. Krijg je dan op universiteit pabo meer salaris en hoeveel is dat dan? En hoe weten die mensen waar je gaat werken dat jij universitair pabo hebt... hoe en waar meld je je aan als universiatr pabo leraar op werk gebied. Straks word je alleen als hbo pabo uitbetaald. Beetje ingewikkeld..

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Niet ingewikkeld.
Op een universitair opleidingsniveau (eerste graads) krijg je betaald via de ambtenarenschaal 10 - 11 of 12, afhankelijk van diensttijd en functie. Een opleiding op HBO-niveau (tweede en derdegraads) leidt tot een salarisschaal van 9 - 10 of 11, ook weer afhankelijk van diensttijd en functie. Het onderwijs betaalt gewoon via de ambtenarenschaal
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Aha! Dus die school of wat dan ook weet dan dat jij universitair hebt gedaan. Moet je een contract tekenen met welke opleiding je deed etc of naar die ambtenaren iets.. sorry im dumb
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En kun je me helpen met de salaris vinden op uni pabo, ik begrijp niks van al die linkjes..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In het basisonderwijs bestaat geen eerste, tweede... graads.
Dat is voor het voortgezet onderwijs. Salarisschaal 9 bestaat ook niet.
Je begint sowieso in L10. Je gaat ook niet meer omhoog door diensttijd (wel stappen in L)
In welke L je betaald krijgt, ligt aan je taak naast de groep.
Alle leerkrachten die werkzaam zijn in het primair onderwijs (basisonderwijs) krijgen betaald in
L10 of L11. Een enkeling krijgt betaald in L13.
Dit systeem bestaat pas een jaar of 2, 3.

Normaal start je in L10 als beginnend leerkracht.
Heb je meer bevoegdheden buiten de groep, kom je in L11.
Dit wordt gewoon bepaald op schoolniveau. Dit gaat buiten het bestuur om.

Indien je universitair bent opgeleid, leer je veel meer over zaken zoals pedagogiek, didactiek, onderwijskunde....
Hierdoor kan je (maar is niet verplicht) eerder L11 worden. Maar het mag duidelijk zijn, dat je dan ook een overschrijdende taak hebt binnen het team.

Maar, kies je ervoor om te gaan werken binnen het speciaal onderwijs, kun je eerder worden aangenomen, en is L11 of L12 meer gangbaar.

Verder is de stap om adjunct(directeur) te worden ook sneller en makkelijker.
Hier hoort ook een ander salaris bij.

Het loont dus zeker om de universiteit Pabo te volgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Het is gemakkelijk aan te tonen of je uni hebt gedaan of hbo. Staat op je diploma.
+