Mag mijn baas mij minder inplannen dan mijn contracturen?

Ik werk jn de supermarkt en heb een contract van 10 uurtjes. Mijn baas plant mij in op zaterdag en zondag(4 uut op zaterdag en 3 uur op zondag) dus ik werk maar 7 uur in de week inplaats van de 10 uur die in mn contract staan. Toen ik hem hierop aansprak zei hij dat ik 10 uur uitbetaald krijg omdat zondag dubbel betaald is en dat het daarom mag, dus ik vroeg mij af of dit echt waar is of niet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zijn redenering kan ik wel volgen, maar het klopt volgens mij niet. Jij hebt 10 contract-uren. Dat is anders dan de betaling. Die kan door de weekenduren meer zijn dan 10 doordeweekse uren.

Antwoorden (1)

Dit moet je nakijken in je contract op uitzonderingen.
Maar in basis mag dit niet. Je hebt een contract voor 10 uur. Dan moet je ook 10 uur ingepland worden. Voor zondag geldt dus kennelijk een 100% toeslag. Dus uitbetaling van 200%. Dus zou je nog 3 uur per week extra uitbetaald moeten worden.

Er is nog een maar. Het kan zijn dat hulpkrachten / tijdelijke krachten geen recht hebben op die 100% toeslag. Als dat zo is, kan de oplossing van de chef wel weer legitiem zijn.