Ik wil graag een geschiedenisopleiding doen. Waar moet ik beginnen?

Ik ben 17 en wordt over 6 maanden 18. Ik ben door extreme depressie en stress gestopt met school toen ik 15 was en ben sinds dien niet meer naar school gegaan. Ik zou graag een opleiding willen doen over geschiedenis. Ik wil namelijk een soort van "Historian" worden of iets in dat gebied. Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen. Ik ben geadviseerd om een vavo opleiding te doen, maar vanaf daar weet ik niet hoe ik verder moet. Zou iemand mij kunnen adviseren welke richting ik kan nemen om uiteindelijk een opleiding te kunnen doen over geschiedenis?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Historicus, geschiedkundige, kan je officieel alleen worden als je een studie Geschiedenis afrondt aan een universiteit. Om aan de universiteit te kunnen studeren, is een vwo-diploma (of gelijkwaardig) vereist. Dat kan je halen via het vavo-onderwijs. Ieder vakkenpakket is toegestaan om geschiedenis te kunnen studeren.

N.B.: De titel 'historicus' is niet beschermd. Dat betekent dat iedereen zich 'historicus' kan noemen, ook als men hiervoor geen opleiding heeft gehad. In de praktijk noemt men zichzelf dan overigens meestal 'amateur-historicus'.

Je zou ook aan de Open Universiteit een cursus geschiedenis kunnen gaan studeren. Hiervoor is geen vooropleiding vereist, maar je zal natuurlijk wel aan een bepaald niveau moeten voldoen om de leerstof te kunnen begrijpen en te kunnen toepassen. Kijk voor meer informatie daarover op https://www.ou.nl/.
Antoni