Kan je baas je verplichten om extra overuren te werken en bij overleg te dreigen met ontslag?

Stel, je hebt een vast contract. Wegens veel zieke medewerkers en medewerkers die zelf ontslag hebben genomen moet je van je baas extra werk op je nemen, maar tijdens dat extra werk krijg je geregeld nog meer taken structureel erbij -als verplicht opgelegd door de werkgever. De werkgever vraagt i.v.m. urenuitbreiding om vlot een formulier te tekenen (nieuwe vaste contract, recent en aangepast), waarna je een bijlage meekrijgt waaruit blijkt dat de kerntaken anders zijn. Ik heb aangegeven ook fatsoenlijke kwaliteit te willen leveren bij het uitvoeren van de taken. Kan je werkgever je ontslaan wanneer hij, bij aangeven dat dit werk echt te veel is, de keuze geeft: 'Je moet gewoon doen wat je doorkrijgt, of moven - even goede vrienden!'?

3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De baas mag je dat vragen, maar hij kan je geen nieuwe werkzaamheden verplichten met een structureel karakter. Zo ook het aantal uren niet. Voor incidenteel mag hij dat wel van je vragen. Maar dat moet dan een noodmaatregel zijn. Bijvoorbeeld om de tent draaiende te kunnen houden. Hij kan niet eenzijdig een contract veranderen.

Antwoorden (1)

in principe kan natuurlijk alles! alleen is dat wettelijk in overeenstemming?
Incidenteel kan een werkgever vragen om overwerk te verrichten echter zodra dit structureel gaat worden, zal je dit zonder meer kunnen weigeren. Tussentijds een contract wijzigen mag best wel, alleen zijn daar natuurlijk twee partijen voor nodig, je kan dat natuurlijk weigeren. Let wel dat de ontslag procedures tegenwoordig knap vereenvoudigt zijn geworden in het voordeel van de werkgever (dankzij o.a. die fijne VVD) en een nieuwe baan vinden met een vast contract zal niet mee vallen, dus oplettendheid is geboden.