Moet ik verlofuren opnemen voor het verwijderen van verstandskiezen bij de kaakchirurg?

Volgens mijn werkgever valt verwijderen van verstandskiezen bij de kaakchirurg onder behandeling/bezoek aan arts of specialist en moet ik daarvoor verlof opnemen of dit compenseren. Als ik na de behandeling niet in staat ben om te werken, kan ik me ziekmelden. Ik ben daar wat verbaasd over, omdat het een medisch noodzakelijke ingreep is met een verwachte hersteltijd van 3-4 dagen. Ik ga geen punt maken van het moeten opnemen van 1 uurtje verlof, maar ben wel nieuwsgierig of dit eigenlijk wel klopt.

3 jaar geleden
17.5K

Antwoorden (1)

Stel: je hebt een blindedarm ontsteking. Dan ben je ziek, je gaat naar het ziekenhuis en wordt geopereerd, dat valt allemaal binnen de ziekmelding.

Ander voorbeeld: iemand heeft een jaarlijkse controle voor een aandoening, moet daarvoor telkens in 'dagopname'. Dan is er geen ziekmelding, maar valt het onder doktersbezoek. (in diverse CAO's staat daar 8 uur per jaar voor als maximum).

Nu is het zo met de verstandskiezen, dat je ook niet ziek bent waar een ingreep voor nodig is. Je verstandskiezen moeten eruit, en dat is doktersbezoek. Als je daarna ziek bent vanwege de ingreep, is dat een ziektemelding.

Oftewel: je werkgever heeft gelijk. Kijk nog wel even na of je volgens je CAO recht hebt op een aantal uren doktersverlof.