Moet mijn baas minimaal 20 uur uitbetalen bij een 20-uren contract?

Gemiddeld werk ik 32 uur in de week. Sinds 1 juni is dit omgezet van een 0-uren contract naar een 20-uren contract. Sowieso is was het allemaal al wat onduidelijk, ik werkte er bijna 5,5 jaar toen ik deze verandering in contract kreeg. Nooit officieel iets moeten tekenen voor een vast contract in die 5 jaar. Maargoed, nu dus een 20-uren contract gehad maar ik werk Dus gemiddeld 32 uur in de week. Krijg mn uren ook gewoon uitbetaald zoals ik gewerkt heb.. tot afgelopen maand! Ik heb 3 van de 4 weken gewerkt en had 1 week lekker vrij! Een soort van verlate zomervakantie (die heb ik niet gehad in de zomer) dus mijn enige weekje vrij dit jaar. Tot mijn verbazing kreeg ik echter alleen de 3 weken werken uitbetaald. De week vakantie heb ik dus niet betaald gekregen ondanks mijn 20-uren contract. Mag mijn baas dit zomaar doen? Hij stuurde een berichtje terug op mijn vraag dat hij mij dit wel even wilde uitleggen zaterdag na het werk. Ukteraard wil ik graag beslagen ten ijs komen, volgens mij heb ik namelijk gewoon recht op die 20 uur?! Kan iemand mij hiermee helpen? Ik kon niet een duidelijk antwoord vinden op internet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
21.6K

Antwoorden (1)

Je hebt een arbeidscontract waarin staat hoeveel uren je minimaal betaald krijgt. Deze uren moet je natuurlijk komen werken. Het kan ook zijn (maar dat hoeft niet) dat er een maximaal aantal uren is afgesproken. In dat geval moet je in ieder geval komen werken totdat deze uren 'op' zijn. Je krijgt hoe dan ook het minimum aantal uren betaald, of je zoveel hebt gewerkt of niet. De werkgever mag je niet verplichten die niet-gewerkte uren later in te halen. De uren die je meer werkt, krijg je natuurlijk ook gewoon betaald. Dit geldt de eerste zes maanden. In een cao kan deze periode worden verlengd, maar alleen als het gaat om werkzaamheden zonder vaste omvang en incidenteel van aard.

Na een half jaar moet je werkgever je loon voor een groter aantal uren dan het minimum van je contract doorbetalen. Ook als er geen werk voor je is. Hoeveel uren je dan doorbetaald moet krijgen? Het aantal uren dat je de drie maanden daarvoor gemiddeld werkte. Je kunt dan een beroep doen op het rechtsvermoeden van de arbeidsduur.

Als je een contract van minder dan 15 uur in de week hebt zonder vaste werktijden, dan moet je minimaal drie uur per oproep krijgen uitbetaald. Dat is wettelijk zo geregeld. Als je wel afspraken hebt gemaakt over vaste werktijden, dan geldt de bepaling van drie uur loonbetaling niet.

De Hoge Raad heeft in mei 2013 geoordeeld dat bij verschillende oproepen op één dag voor elke oproep drie uur dient te worden uitbetaald, ook al is de feitelijke arbeidsduur per oproep bijvoorbeeld maar een half uur. Een taxichauffeuse kreeg alleen de tijd uitbetaald die ze echt gewerkt had, en dat vond ze te weinig. De rechter heeft bepaald dat er minimaal drie uur uitbetaald moet worden per oproep. Wel is het zo dat als de oproepen vlak achter elkaar zijn doorgeteld mag worden, als er maar niet langer dan een pauze van gebruikelijke duur (meestal een kwartier) tussen zit.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Een hele lap tekst, maar kan je ook gewoon een direct antwoord geven op de vraag? Moet mijn baas minimaal 20 uur uitbetalen bij een 20-uren contract?
Ja/Nee?