Welke banen zijn belastingvrij?

Op de nationale beroepengids staat bij diplomaat: ''Hierbij geldt dat men doorgaans geen loonbelasting hoeft te betalen, (...)''. Ik vroeg me af welke banen dit nog meer zijn. En anders, welke banen goed verdienen als je de kant op gaat van sociologie of geschiedenis.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
crispy
3 jaar geleden
Er zijn organisaties in Nederland die formeel gesproken buiten Nederland vallen: het Internationaal Gerechtshof, het Europees Patent Office, etc. Bij die organisaties betaal je geen loonbelasting en sociale premies. Maar hoe het zit met inkomstenbelasting weet ik niet.
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda, diplomaten en medewerkers van een aantal internationale organisaties (zgn 'verdragsorganisaties', zoals de VN en de EU) zijn vrijgesteld van belastingen. Dit is meestal geregeld in een zogenaamd 'seat agreement'.
Zie bv https://diplomatie.belgium.be/en/services/interministerial_committee_for_host_nation_policy/model_seat_agreement#:~:text=%20Model%20seat%20agreement%20%201%20The%20premises,to%20the%20Office%20premises%2C%20to%20prevent...%20More%20

Antwoorden (1)

Bij twee banen is sprake van belastingvrijstelling.
1. De enigen die in het geheel geen belasting betalen zijn de leden van het koningshuis. Hun inkomsten worden "grondwettelijke uitkering" genoemd en zijn belastingvrij.
2. Diplomaten genieten van oudsher fiscale privileges vanwege hun diplomatieke immuniteit (onschendbaarheid). Deze diplomatieke immuniteit gaat wellicht terug naar de Romeinse tijd. Hierdoor zijn diplomaten doorgaans vrijgesteld van het betalen van diverse belastingen, zoals loonbelasting, wegenbelasting en OZB. Maar dat betekent niet dat zij zijn vrijgesteld van alle belastingen. Ze betalen bijv. wel reinigingsrechten en waterzuiveringsheffing.
Bronnen:
https://www.businessinsider.nl/koning-willem-alexander-salaris-2020/
https://www.nationaleberoepengids.nl/diplomaat Zie onder: Salaris en Arbeidsvoorwaarden Diplomaat.
https://nos.nl/artikel/600648-het-luxeleven-van-een-diplomaat.html