Mag mijn werkgever mij een contract laten tekenen waarin ik beloof me aan de Coronaregels te houden?

Ik werk in het onderwijs (basisonderwijs) en sta voor de klas. Mijn werkgever heeft me nu gevraagd een soort contract te ondertekenen waarmee ik verklaar me zowel op het werk als daarbuiten een de geldende Coronaregels te houden. Ik wil dit niet ondertekenen. Wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waarom wil je dit niet ondertekenen?
Wordt iedereen gevraagd dit te ondertekenen?
Wat is de exacte tekst?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De tekst wil ik om privacyredenen niet delen. Uit de tekst zou je kunnen opmaken wie mijn werkgever is en dat wil ik niet. Alle werknemers (leerkrachten) worden gevraagd dit te ondertekenen. Ik wil niet iets ondertekenen waarmee mijn werkgever me ooit om de oren kan slaan. Ik kan veel doen om te voorkomen dat ik Corona oploop, maar ik kan het natuurlijk niet uitsluiten.
Antoni
3 jaar geleden
Een werknemer is verplicht zich te gedragen als een goed werknemer: dat is al een regel die geldt voor iedere werknemer. Ik zie daarom eigenlijk niet in welke meerwaarde zo'n 'corona-contract' voor de werkgever kan hebben. Het zich houden aan de corona-regels is immers wat een goed werknemer vanzelf al zou doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Leg dit contract voor aan de bond en laat vooral nakijken of een evt. besmetting een ontslaggrond kan vormen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Interessante casus! Volgens mij kan je werkgever je buiten werktijd nooit iets verbieden of toestaan - daar heeft hij / zij nl. helemaal niets mee te maken... Natuurlijk heeft je werkgever er belang bij dat je er alles aan doet om niet ziek te worden, of een risico voor anderen te vormen. Maar ik ga er een beetje van uit dat je dat toch wel doet. Mocht je graag zelf een groter risico op corona lopen, dan ga ik ervan uit dat je dat je collega's en de kinderen niet aandoet... en dan nog: ook als je je goed aan alle maatregelen houdt kun je corona krijgen - als je een boodschap doet, via een bekende met wie je contact hebt...
joro
3 jaar geleden
Ik vind dit wel goed van de werkgever. Er zijn immers mensen die naar de demonstraties gaan van "viruswaanzin". Terecht, dat een werkgever er alles aan wil doen dit te voorkomen, want daarmee breng je anderen in gevaar. Maar.... als je er moeite mee hebt, kun je het contract voorleggen aan de vakbond. Ben je daar zelf geen lid van, dan zou je kunnen overwegen je collega te vragen dit te doen.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
@HannekeJanssen Ik hoop dat je daar gelijk in hebt. Want zonder teveel in detail te willen treden... Ik heb mij afgelopen zomer 1x niet aan de Corona maatregelen gehouden. We hadden een afscheid van een collega. Dus daar werd iets voor georganiseerd. Ik was vrij die dag en ben dus in privé tijd naar een werkgerelateerde locatie gegaan waar het afscheid gehouden werd. Daar zijn foto's gemaakt en een of andere droeftoeter heeft die foto's op openbaar op Facebook gezet. Nu moet ik mij verantwoorden voor het niet handhaven van de 1,5 meter regel. Dit is eind juni gebeurd, maar pas 2 weken geleden is het ontdekt. Ter info: We stonden buiten, geen aanrakingen, geen handen schudden, we staan in groepjes van 4 a 5 bij sta tafeltjes alleen wat te dicht bij elkaar. De tafeltjes staan ruim uit elkaar.

Antwoorden (1)

Jouw werkgever kan wel regeltjes opstellen en vragen om er voor te tekenen, maar uiteindelijk hoeven deze regels niet rechtsgeldig te zijn. Ik vermoed (omdat ik de regels niet ken) dat het er om te doen is, dat jij in elk geval er alles (wat in je vermogen ligt) aan doet om niet besmet te raken. Dat is alle geldende maatregelen respecteren en je daaraan houden. Dus je gaat niet naar feesten, bijeenkomsten van viruswaanzin(waarheid) en dergelijke.
Kortom, als jij je aan de coronaregels houdt, heeft die extra toegevoegde regel geen enkele meerwaarde.