Wat is het inhoudelijke verschil tussen een psycholoog en een maatschappelijk werker?

Afgezien van de verschillen in vooropleiding, wat is het verschil in werk tussen een psycholoog en maatschappelijk werker? Bij welk soort problematiek zet je de een in en wanneer de ander?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (2)

Er zijn heel wat verschillende ondercategorieën van psychologen. Zo kunnen psychologen werkzaam zijn in de geestelijke gezondheidszorg (in België worden deze klinisch psychologen genoemd). Deze psychologen kunnen zich specialiseren in kinderen en jeugd of in de volwassenenproblematiek. Dergelijke psychologen handelen curatief. Maar psychologen kunnen ook preventief actief zijn; denk hierbij aan gezondheidspsychologen die bijvoorbeeld preventieprogramma's ontwikkelen en uitvoeren om de (psychische) gezondheid te bevorderen. Daarnaast kunnen psychologen werkzaam zijn binnen de arbeids- en organisatiepsychologie; veelal werkzaam binnen bedrijven of assessmentcentra. Dergelijke psychologen houden zich bezig met werving en selectie van medewerkers, het geven van trainingen en het coachen/begeleiden van werknemers (bijvoorbeeld in het kader van ziekteverzuim of burn-out). Verder kunnen psychologen werkzaam zijn als schoolpsycholoog. Een dergelijke psycholoog begeleidt individueel of groepsgewijs leerlingen/studenten, ouders/voogden en docenten.
Een klinisch psycholoog is opgeleid in de diagnostiek en behandeling van psychische stoornissen. Vanuit zijn/haar opleiding oriënteert hij/zij zich breder en dieper op de onderliggende denk/voel/beleef/hersen-processen (hoe deze tot stand zijn gekomen en wat hen in stand houdt), op het gedrag dat daaruit voortvloeit en hoe - op basis van deze analyse - de problematiek kan worden verbeterd.

Maatschappelijk werkers helpen mensen vooral met sociaal maatschappelijke problemen. Vroeger werden door maatschappelijk werkers vaak oplossingen aangedragen. Tegenwoordig gaan ze meer coachend te werk.
De belangrijkste taken van de maatschappelijk werker zijn preventie, interventie, psychosociale hulpverlening, advies en concrete dienstverlening, maatschappelijk onderzoek en sociale rapportering en signaleren ten behoeve van sociaal beleid.
SimonV
3 jaar geleden
Psychologen houden zich over het algemeen bezig met psychische/ psychiatrische problemen/stoornissen. Ze stellen een diagnose (bijvoorbeeld d.m.v. testen), en van daaruit een maken ze een behandelplan.
Maatschappelijk werkers zijn meer praktisch en oplossingsgericht: onderzoeken wat het probleem is en hoe het het beste aangepakt kan worden.