Waar/welke opleidingen moet ik volgen om douanier te worden?

Kan iemand mij een grondige uitleg geven (met website links als het kan) hoe ik douanier kan worden en wat ik er allemaal voor nodig moet hebben. Ik las ergens dat VMBO TL, MBO & HBO verschillende douane opleidingen hebben. Hoe wordt ik bijv. douanier op Schiphol of in de havens? Welk opleidingsinstituut of school geeft deze opleidingen. Hoe lang gaat dit duren en worden deze opleidingen gefinancierd? Heb zelf een MBO niveau 4 opleiding gevolgd en ben benieuwd wat mijn opties zijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
16.6K
Antoni
3 jaar geleden
Op iedere school is er toch een decaan, leerlingenbegeleider of andere medewerker die de leerlingen begeleidt bij hun (verdere) school- en beroepskeuze? Ik raad je aan bij hem of haar om advies te vragen! Dat zou in het beste geval in een uitgebreid gesprek kunnen waarin je alles kan vragen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Antoni Ik heb zelf al een MBO opleiding afgerond en heb een jaar gewerkt. Dus geen decaan of begeleider in mijn omgeving.
Antoni
3 jaar geleden
Dan is informeren bij de organisatie waarschijnlijk het beste advies. Volgens deze website https://werken.belastingdienst.nl/contact-vragen/onze-recruiters kan je met je vragen over werken bij de douane terecht bij Monique Balk-Groenewoud, adviseur werving & selectie, via telefoonnummer 088-1551900.
Antoni
3 jaar geleden
Kijk ook regelmatig bij de functie-eisen zoals die genoemd worden bij de vacatures van de douane op https://werken.belastingdienst.nl/vacatures/douane, zo raad ik je aan.
tinus1969
3 jaar geleden
@Antoni, lijkt me eigenlijk een goed antwoord
@Brad965, houdt er rekening mee, dat als je belt met een recruiter, ze ook erg geïnteresseerd zullen zijn in je motivatie. Waarom de douane?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Bij mij op het werk zijn vaak de startersdagen voor de douane. En enkele collega's van mij zijn ook overgestapt naar de douane. Zij hebben allemaal een MBO opleiding gehad (MBO 2 beveiliging) en een aantal jaar ervaring in de beveiliging. Met MBO 4 moet je dus een eind kunnen komen. De vraag is alleen, wat voor MBO opleiding heb je gehad? Want bijvoorbeeld verzorgende heb je niet veel aan. Je kan dan eventueel wel alsnog een opleiding doen in de juiste richting en vrijstelling krijgen voor de verplichte vakken (Engels, Nederlands, burgerschap etc. etc.) Waardoor je een versneld traject zou kunnen volgen.
Antoni
3 jaar geleden
Dank voor je compliment, @tinus1969. Ik verwijs de vraagsteller echter alleen maar door. Welke opleiding(en) hij nodig heeft, dat weet ik niet. Die vraag heb ik met mijn reacties dus niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@HeerVoldemort Ik heb zelf Koopvaardij Officier Stuurman Alle Schepen Niveau 4 gevolgd. Dat is totaal een andere kant op dus ben bang dat ik nog een opleiding management HBO moet volgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969 Bedankt voor de tips, ik ga komende dagen contact opnemen met een van de recruiters en vraag daar om meer informatie over de opleiding Douanier.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Brad965, het beroep maritiem officier is vrij algemeen omdat de functie Maroff tegenwoordig op verschillende niveaus voorkomt. Het beroep Maroff-Hbo-niveau is weliswaar een niveau hoger dan het beroep Maroff-4 opleiding maar ruim voldoende om een poging te wagen om bij de douane te kunnen werken. Hebt u behalve uw stageperiode gevaren.Voor iemand met de opleiding Maritiem officier past uw weifelende opstelling niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@JoanDArc Ik heb de opleiding Stuurman Alle Schepen gedaan niet Marof zoals je eerder vermeldt. Ik heb na mijn opleiding enkele maanden als 2e stuurman gewerkt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.vissersbond.nl/wp-content/uploads/2019/07/Beroepscompetentieprofiel-Marof-nieuwe-stijl-juni-2019.pdf
Klopt, de maroff is een alleskunner. U hebt de nautische opleiding Marof, maritieme officier
stuurman gekozen. Op uw vaarbevoegdheidsbewijs (het endorsement) staat welke bepaalde functie u mag uitoefenen aan boord van een bepaald commercieel schip. Zes maanden varen aan boord van zeeschepen is niet echt lang. maar toch, u moet in ieder geval gewerkt hebben in een team, waarbij ook vaak zelfstandig beslissingen genomen moesten worden. Ergo, aarzel niet langer, trek de stoute schoenen aan en solliciteer naar de functie die u graag wenst. Neen hebt u, ja kunt u alleen krijgen als u actie onderneemt.
Succes

Antwoorden (2)

De douane kent verschillend functies op verschillend niveau. De gemiddelde douaneambtenaar zal in een administratieve, controlerende functie terechtkomen waardoor en juridische, economische of administratieve opleiding het meest van toepassing lijkt. Een HAVO-profiel economie en maatschappij gevolgd door een hbo-studie of juridisch, economisch of administratief gebied. Na het afronden van de opleiding kun je solliciteren op gerichte vacatures bij de belastingdienst of douane.
Naast het HBO en universitair niveau kent de douane nog diverse verschillende werkniveaus, varierend van VMBO tot MBO-niveau. Op VMBO-niveau is er namelijk de douantechnisch medewerker die zich bezighoudt met der aangiftebehandeling. Op MBO niveau vooral klantbehandeling, risicobeheersing en de administratieve controles. Daarnaast lever je vaak een bijdrage aan het douanebeleid van grotere ondernemingen.
Op de HBO functies en WO functies draag je meer verantwoordelijkheid en voer je meer managementfuncties uit. Er zijn dus verschillende soorten stromingen van opleidingen die je kunt volgen om douanebeambte te worden.
https://werken.belastingdienst.nl/douaneopleiding
https://werken.belastingdienst.nl/vacatures/edp-auditor-douane-schiphol-e1125436
https://werken.belastingdienst.nl/vakgebieden/douane
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Computoon
3 jaar geleden
Dat is geen onduidelijke eis. "Bij voorkeur" betekent dat ze het liefste iemand hebben met een hbo-bachelor diploma in die richting. Zo iemand maakt dus het meeste kans in een sollicitatieronde. Maar het is geen harde eis. Dus wanneer zich een kandidaat meldt die een hbo-diploma van de kunstacademie heeft, maakt hij ook kans. Een kleine kans, denk ik, maar hij is niet op voorhand uitgesloten. Als het aanbod van kandidaten kleiner is dan de vraag zal men ook kandidaten moeten vragen die minder goed "passen" in het profiel maar wel een hbo-bachelor hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Computoon, uw reactie is door u verkeerd geplaatst. Zie reactie van @Brad965 over oneigenlijk eis onder uw eigen antwoord.
Computoon
3 jaar geleden
@ Excuses, JoanDArc. Dank voor de opmerkzaamheid. Reactie staat nu ook op de juiste plaats.
De Nederlandse douane is een onderdeel van de Belastingdienst. De opleiding volg je als je bent aangenomen.
De vooropleiding varieert van vmbo tot universiteit, dat hangt van de functie af.
Vacatures staan hier: https://werken.belastingdienst.nl/vacatures/douane
Ga maar eens naar de site, dan zie je wat gevraagd wordt.
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Die en een aantal andere sites heb ik al gelezen en bestudeerd. Helaas staan er direct vacatures bij waar onduidelijke eisen vernoemd worden. Zoals hbo-bachelordiploma, bij voorkeur in de richting management, economie en recht, of rechten. Dus bedoelen ze hiermee dat alle management HBO opleidingen hieraan voldoen?
Computoon
3 jaar geleden
@ Brad965: dat is geen onduidelijke eis. "Bij voorkeur" betekent dat ze het liefste iemand hebben met een hbo-bachelor diploma in die richting. Zo iemand maakt dus het meeste kans in een sollicitatieronde. Maar het is geen harde eis. Dus wanneer zich een kandidaat meldt die een hbo-diploma van de kunstacademie heeft, maakt hij ook kans. Een kleine kans, denk ik, maar hij is niet op voorhand uitgesloten. Als het aanbod van kandidaten kleiner is dan de vraag zal men ook kandidaten moeten vragen die minder goed "passen" in het profiel maar wel een hbo-bachelor hebben.