Mag de werkgever eisen dat je meer pauze neemt de dan cao?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik werk bij een bekende supermarkt en hier proberen op elke euro te letten. Omdat ik op een afdeling werk waar ze altijd op moeten hebben staan plannen zij mijn 8-1 in (5uur) en heb hier volgens de CAO supermarkt recht op 1 kwartier pauze. Echter wil de supermarkt nu dat ik een onbetaalde pauze van 1 keer 30 minuten extra neem, om uren te besparen. Mogen zij dit doen zonder mijn toestemming?
Alvast bedankt voor je antwoord!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (2)

Je hebt niet vermeld hoe oud je bent. Tot en met 17 jaar geldt volgens de supermarkt-CAO:

Van 4,5 uur werken tot 8,25 uur werken: 15 minuten doorbetaalde pauze + 30 minuten onbetaalde pauze

De onbetaalde pauze behoort niet tot de werktijd. Het is een "break". Het half uur pauze leidt dus niet tot een besparing op de loonkosten van de werkgever.
Je "aanwezigheidsduur" op het werk is dus het contractuele aantal werkuren (die ook betaald moeten worden) + de onbetaalde "jongerenpauze" van 30 minuten.
.
Zou je nu 18 jaar of ouder zijn dan is alleen ern betaalde pauze van 15 minuten van toepassing bij een werktijd van 4 tot 5,25 uur op een werkdag.
Bovenstaande geldt als de winkel valt onder de CAO-VGL.

Verder geldt nog:
"In de VGL-CAO staat dat als je op een dag meer dan 4,5 uur werkt én je werkt na 19.00 uur door, je recht hebt op een maaltijd. Als je 18 jaar of ouder bent krijg je bij een shiftduur van 4,75, 5 of 5,25 uur een doorbetaalde pauze van 15 minuten. Je mag in dit geval deze pauze omzetten naar een onbetaalde pauze van 30 minuten. Je kunt dit bij jouw leidinggevende aanvragen zodat dit in het rooster wordt aangepast. Dan mag je ook avondeten op kosten van Albert Heijn."
Toegevoegd op 29 augustus 2020 08:13: tekst
Computoon
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: een werkgever mag dus NIET eisen dat je meer pauze neemt dan de cao?
LeonardN
3 jaar geleden
Wat is nu het antwoord op de vraag?
Beste John,
Ze mogen wel pauze geven maar moeten wel het rechtsgeleerde loon betalen als je beschikbaar bent voor werk.
De werkgever is verplicht werk te bieden als daar vooraf afspraken over zijn gemaakt.in de arbeidsovereenkomst. Is er geen of minder werk is het zijn risico Heb je een nulurencontract Let dan op rechtsvermoeden Is het een min-maxcontract dan de minimale uren betalen.
Tevens geldt vanaf 1 januari 2020 de wet wab. Waarbij van tevoren tijdig moet worden afgezegd door werkgever als er geen werk is anders moet werkgever de uren die die niet kan bieden betalen.
Het ligt dus aan wat in het contract maar heeft de werkgever minder werk dan geldt over het algemeen geen werk toch loon.
Succes