Omscholing tot schilder, wat is de beste weg voor mij?

Op dit moment ben ik 28 en werk in de detailhandel, hier ben ik begonnen op mijn 17e nadat ik was gestopt met een opleiding. De bedoeling was een tussenjaar, maar daar zijn 10 jaartjes bijgekomen.
Op de middelbare vmbo-t gehaald, maar nooit geweten wat ik nou precies wilde doen.
Ondertussen weet ik het zeker: ik wil schilder worden. Hier haal ik enorm veel voldoening uit, ik hou ervan om resultaat te zien van mijn werk.
Nu is het erg lastig om op je 28e alles om te gooien. Ik heb een vast contract, een eigen appartement met vaste lasten, dus dit wordt een onzekere sprong in het diepe.

Ik woon in zuid-holland en zou graag dit vak leren, maar fulltime een opleiding volgen lukt financieel gezien uiteraard niet. Er zijn opleidingen waarbij je 1 dag naar school gaat en 4 dagen werkt, dit zou beter bij mij passen. Echter om tussen de jonkies van 16 te zitten zie ik nou niet helemaal zitten. Bestaat er een schildersopleiding ergens in zuid-holland speciaal voor mensen zoals ik (de iets oudere mensen die gemotiveerd zijn om een switch te maken)?
Ik weet dat in Katwijk/Leiden de Schildersvakschool zit, maar hier stromen dus mensen in vanaf de middelbare school, lijkt mij.
Ik heb research gedaan op internet maar kan niet bijzonder veel vinden. Vergelijken van scholen heeft ook geen resultaat geboekt. Bellen heb ik ook gedaan maar word er niet veel wijzer van. Iemand die advies heeft voor mij wat het beste is om te doen? Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kan eventueel eens zoeken in jou regio naar schildersbedrijven die gemotiveerde mensen zoeken... wie weet vinden jullie samen dan een oplossing.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Schildersbedrijf heb ik al gevonden, willen mij heel graag hebben maar de kosten zijn wel een probleem. Ik weet even weinig als andere leerlingschilders maar kost wel veel meer voor hun.
Het issue is dat ik graag een goeie studie wilvan 1 dag/avond in de week met gemotiveerde mensen om me heen. Ongemotiveerde tieners worden leerkrachten ook niet al te vrolijk van en zal waarschijnlijk de lessen ook beïnvloeden. Ik zit nog niet in het schilderswereldje dus heb geen flauw benul wat nou de beste school is voor mij. Hopelijk kunnen mensen met ervaring mij hier over informeren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet of er in jou geval nog andere mogelijkheden zijn buiten een opleiding.
Je hebt momenteel een vast contract... Je wil van beroep veranderen maar dat zou voor uw nieuwe werkgever -in dit geval de schilder- idd een enorme kost zijn om u op te leiden. Bestaat er geen regeling via de overheid voor dit probleem? Misschien eens informeren? Nederland of Belgie?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"Het issue is dat ik graag een goeie studie wilvan 1 dag/avond in de week met gemotiveerde mensen om me heen." Het valt me nu pas op, het probleem kan zijn of je dit gaat vinden in Nederland, 1 dag in de week...
Heb ja al meerdere bedrijven gecontacteerd? wie weet vind je een bedrijf die een oplossing kan bieden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb meerdere schildersbedrijven gecontacteerd maar allen weten ze me niet te vertellen wat het handigst is. Ze willen me, maar de kosten zijn een ding. Ze krijgen geen subsidie van de school. Ik zou niet weten waar ik zou moeten graven om aan deze informatie te komen. De schildersbedrijven weten alleen dat ze wel graag een wat ouder iemand willen i.p.v. de standaard jonge leerlingen, maar de weg ernaartoe in mijn geval weten ze niet de beste weg te kunnen wijzen.
MarBet
3 jaar geleden
Ik denk dat de beste weg toch een BBL opleiding is. Dan ga je inderdaad 1 dag naar school en 4 dagen werken. Het zou best mee kunnen vallen met die 16-jarigen. Die doen meestal een opleiding waarbij ze grotendeels op school zitten (BOL). Degenen zoals jij, doen juist vaker de BBL opleiding. Grote kans dus dat je niet de enige bent die wat ouder is. De beste manier om informatie te krijgen is toch contact opnemen met de school. Waar je op kunt letten is de mate waarin het programma vaststaat, of aan te passen is aan jouw leerbehoefte. Hoe meer ruimte daarin is, hoe minder je last hebt van 16-jarigen met andere behoeften.
Qua financiering heb je geen recht op studiefinanciering, je zult je inkomsten dus moeten halen uit de 4 dagen dat je werkt. Het minimumloon ligt bij zo'n bbl werkplek wel lager dan het gewone minimum, maar is hoger dan een gewone stagevergoeding. Als je zelf de studiekosten moet betalen, kun je daarvan mogelijk een deel terug krijgen van de belastingdienst.

Antwoorden (1)

Als je dit echt wilt gaan doen is het niet zo gek om tussen de jonkies te zitten.
Ok je bent ouder dan de rest. Maar dat is ook een voordeel.
Jij weet al heel goed wat je wilt en wie je bent.
De jonkies in jou klas moeten dit allemaal nog voor zichzelf uitzoeken. Net zoals jij dat moest toen je 16 was.
En wat heel belangrijk is, je doet deze opleiding voor jezelf omdat je een vakman wilt worden. Niet om maatjes te worden met je klasgenoten.

Kies een goede vakschool. Ga op zoek naar een leerzame stageplek. Dan kan je een gewoon een hele goede schilder worden.
En denk eraan dat je nu een keuze gaat maken waar je je hele leven trots op kan terugkijken.

Zelf ben ik nu ook het omscholen. Ik ben 35 jaar en mijn klasgenoten tussen de 18 en 22 jaar. Dat is een groot verschil, maar eigenlijk maakt het niks uit.