Klopt het dat een werkgever opdraait voor de kosten van een WW bij een vaststellingsovereenkomst?

Indien je uit dienst wil gaan met een vaststellingsovereenkomst, waar moet je op letten als werknemer?
En wat zijn de gevolgen/plichten voor de werkgever?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

De werkgever betaald jou een transitievergoeding en een ontslagbrief waarin staat dat je met wederzijdse goedkeuring uit elkaar gaan dus dat je bent ontslagen. De ww wordt betaald door het uwv niet door de werkgever. Zorg dat je een jurist even naar de vaststellingsovereenkomst laat kijken. Zelf moet je er opletten hoe lang je recht hebt op ww.
3 jaar geleden
Indirect draaien alle werkgevers op voor de WW. Want hoewel de WW een werknemersverzekering is, wordt de premie betaald door de werkgevers (en andere inhoudingsplichtigen) en daarmee wordt de kas gevuld van het UWV.

Van het allergrootste belang bij een vso is dat in de tekst uidelijk wordt dat het initiatief voor deze vorm van ontslag met wederzijds goedvinden bij de werkgever lag en dar de werknemer niets te verwijten viel. (Advies is daarom een vso altijd te laten checken door een arbeidsjurist voordat je 'm tekent).

Bij ziekte zeker niet akkoord gaan met een vso zonder vooraf juridisch advies te hebben ingewonnen. Dat kan je lelijk opbreken.

Uiteraard kan de werkgever niet garanderen dat je recht krijgt op ww want daar gaat het UWV over.
.
De transitievergoeding die je krijgt bij een "gewoon" ontslag, is (in de basis) een flutregeling tegenwoordig.
Je krijgt 1/3 maandsalaris per heel dienstjaar vanaf de eerste werkdag. Dus iemand die 3 jaar voor een bedrijf heeft gewerkt, krijgt 1 maandsalaris mee.

Als een werkgever zonder "gedoe" van iemand af wil (en dat is zo bij een vso) zou daar wel wat meer tegenover mogen staan. Maar dat is een kwestie van onderhandeling.
Toegevoegd op 20 mei 2020 20:09: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Het belangrijkste in een VSO is dat eruit moet blijken dat het initiatief vanuit de werkgever komt en niet vanuit de werknemer. In het laatste geval zal het UWV namelijk geen WW toewijzen.

Daarnaast moet een werknemer heel erg opletten als hij/zij ziek is en er wordt aangedrongen op een VSO om uit elkaar te gaan. Het UWV kan dan namelijk beslissen dat je hen benadeelt, waardoor je geen WW krijgt. De reden hiervoor is, is dat er voor de werkgever een loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte geldt. Het helpt hierbij niet als je je beter meldt om je vervolgens weer ziek te melden in de WW.

Wat vergoeding betreft moet een werknemer ook opletten. Betaalt de werkgever een transitievergoeding, dan moet daarover belasting worden betaald als die vergoeding niet wordt gebruikt voor outplacement (werk naar werk) of scholing. Ik weet dat bij mijzelf destijds is gekozen voor een ander soort vergoeding waarover je minder belasting hoeft te betalen dan over de transitievergoeding (maar dit zou je kunnen navragen bij een arbeidsjurist).

Als werknemer kun je daarom de overeenkomst het beste laten checken door een arbeidsjurist, zodat twijfelachtige passages aangepast of verwijderd kunnen worden voordat je een en ander ondertekent. Dit kun je bij gespecialiseerde kantoren laten doen, maar je plaatselijke advocatenkantoor kan dat ook als zij deze specialisatie in huis hebben.

Wat betreft jouw vraag of de werkgever je WW moet betalen: indirect betaalt de werkgever je WW toch wel (door premieafdracht tijdens het dienstverband). Maar in de sectoren overheid en onderwijs gebeurt dit pas als iemand daadwerkelijk in de WW komt (eigenrisicodrager).