Ik wil heel graag hoog bij de politie maar ik doe VWO wat zijn mijn opties?

Hey, ik zit in 4VWO en ik wil later graag bin de politie/recherche, alleen moet ik heel hard werk en voor mijn school en zou het toch wel een beetje zonde vinden om dan een HBO te doen. Ook wil ik wat hoger op komen bij de polite ne zeg maar carriere maken. Maad ik kan niks online vinden. Ik zou wel criminologie willen studeren maar wat kan ik daarna doen wat er voor zorgt dat ik alles uit mijn school haal en erg uitdagend is (ik hou heel erg vam veel uitdaging). Is er een kans om bijvoorbeeld heel hoog in de recherche te komen? En hoe werkt dat dan?
Ps: zie nu pas al mijn typfouten. Ik heb een nieuwe telefoon en moet nog wat wennen aan dit toetsenbord. Oeeeps

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.7K
SimonV
4 jaar geleden
Je kunt online niets vinden? Google eens op: hoe word ik rechercheur?
Erna55
4 jaar geleden
Je wilt "hoog in de recherche " komen.
Dan moet je veel onderzoek doen en zaken uitpluizen. Wanneer je nu zelf niet kunt uitzoeken wat je kunt worden na een wo- opleiding criminologie , of hoe je rechercheur wordt, dan denk ik dat je niet voldoende " speurneuzerig" bent.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik heb heel erg veel gezocht maar er is niet een 'studie' voor rechecheur en op de officiele website van kombijdepolitie zijn eigenlijk alleen maar hbo opleiding of lager wat ik lievber niet doe omdat ik dan nu liever naar het HAVO zou willen gaan wat niet van mijn ouders mag. Het is niet dat ik een idee heb van wat ik na een crimonolie opleiding kan doen maar ik wilde graag weten of mensen deze zelfde weg hebben belopen en misschien het uiteindelijk anders zouden doen. Ook wilden ik weten of er misschien iets is dat ik niet eerst bij de 'normale' straatpolitie hoefde maar dat is er blijkbaar niet. Het is zeker niet zo dat ik niet 'speurneuzig genoeg ben anders zou ik dit niet posten.
Amadea
4 jaar geleden
Mij is de 'maar' in de hoofdvraag niet duidelijk. Hoger dan vwo kun je geen middelbare schoolopleiding doen, dus dat is de beste voorbereiding om een universitaire studie Criminologie te kunnen gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is niet een maar van weinig maar een maar van welke studie kan ik dan het beste doen want ikbheb begrepen dat je sws eerststraatervaring voor de rest bij politie nodig hebt en dat is over het algemeen een mbo en dat zou ik zonde vinden van mijn VWO. Nu weet ik er al meer van

Antwoorden (1)

Op jouw vraag kun je veel antwoorden geven.
Er bestaat niet maar één goed antwoord.

Wil je het hoogst haalbare in Nederland, dan praat je over eerste hoofdcommissaris. In Nederland is deze functie weggelegd voor één persoon.
Hier onder werken de hoofdcommissarissen. Zij beheren een regio.
Voor al deze functies wordt een hbo of wo opleiding geeist.
Maar minstens net zo belangrijk: jarenlange werkervaring.

Jouw beeld: ik doe vwo dus hbo is zonde zou ik toch loslaten.
Allereerst word je wel opgeleid voor het wo, maar velen gaan na het vwo naar het hbo. En waarom niet? Het is niet ‘minder’. Je moet doen wat je graag wilt doen. De rest van je leven moet je wel gelukkig zijn.
Verder wordt het op vwo 5 en 6 een heel stuk pittiger dan op vwo 4. Waarschijnlijk merk je nu al dat vwo 4 meer vergt dan vwo 1,2 en 3.

Een mooie studie na het behalen van je diploma zou de forensische kant zijn.
De bachelors zijn eigenlijk op hbo niveau, maar je kunt hierna de master op wo niveau volgen.
(Weet ook dat veel vwo’ers uiteindelijk op het wo ook alleen een bachelor volgen. Deze bachelor is eigenlijk ook hbo niveau).

Kortom, volg je hart. Hbo en daarna wo is een logische stap. Velen voor jou en na jou doen ook hbo of alleen een bachelor op het wo na het vwo. Daar is niks mis mee.
En, de forensische richting biedt zeer veel mogelijkheden die zeer uitdagen.

Succes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dankuwel voor deze reactie
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan!