Is de universiteit nodig om psychologie te doen?

Hallo, ik heb een vraagje. Ik ga volgend jaar beginnen met het mbo. Ik wil graag psycholoog gaan doen en zou dus graag willen weten of je daarvoor ook naar de universiteit moet, omdat ik dan nog een hele poos op school zou zitten. Kan je op Hbo niveau ook bezig met psychologie? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Hier wordt het verschil duidelijk uitgelegd:https://www.psyblog.nl/2017/09/05/verschil-toegepaste-psychologie-hbo-universiteit-wo-studie-studeren/
MarBet
4 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf wat je ermee wilt. Als je echt mensen met psychische klachten wilt behandelen, zul je universiteit moeten doen. Maar er zijn veel alternatieven. Kies als mbo opleiding dan in elk geval een welzijnsopleiding, bijvoorbeeld iets met maatschappelijk werk. Misschien voldoet dat eigenlijk al aan je wensen, en anders kun je daarna gaan kijken naar mogelijkheden in het hbo.

Antwoorden (1)

Studies psychologie kennen verschillende opleidingsniveaus, maar dan natuurlijk ook daarna geheel verschillende werkterreinen. Opleidingen zijn er op MBO - HBO en WO-niveau.